AutoRai

10-3-2003

Sportieve kant van koda centraal op autosalon van Genève

Op de meer dan duizend vierkante meter grote koda-stand in Genève staan twee sportieve nieuwkomers in het middelpunt van de belangstelling: de Fabia WRC en de Fabia RS.

Het koda Motorsport Team verwacht dat de Fabia WRC in het vierde kwartaal van dit jaar in het Wereldkampioenschap Rally (WRC) debuteert. Als basis voor dit nieuwe rallykanon diende de Fabia RS, die ook in Genève voor het eerst is te zien. Dit snelle topmodel van de Fabia-reeks heeft een 1.9 TDI PD/96 kW-motor onder de kap en is daardoor een opvallende nieuwkomer in het segment van de compacte sportievelingen. Ander Fabia dieselnieuws betreft de komst van de Fabia 1.4 TDI PD/55 kW.

De Fabia WRC is de opvolger van de Octavia WRC, die van koda een geduchte deelnemer aan het Wereldkampioenschap Rally maakte. Net zoals de andere autos in het WRC is de Fabia WRC voorzien van een viercilinder 2.0 turbomotor. Deze is afgeleid van de 1.8T 20V-motor, bekend uit de Octavia. Ook het maximum vermogen van zon 221 kW (300 pk) is bij alle WRC-autos vrijwel gelijk, omdat de doorsnede van de luchtinlaat op de turbolader niet groter mag zijn dan 34 millimeter. De Fabia WRC is voorzien van een semi-automatische zesversnellingsbak en vierwielaandrijving.

Met een vermogen van 96 kW/130 pk kan de Fabia RS niet tippen aan de kracht van zijn indrukwekkende WRC-broer, maar dat neemt niet weg dat de 1.9 TDI PD-motor zeer sterk is voor een auto uit de compacte klasse. Bovendien blinkt de RS uit door zijn forse koppel van 310 Nm, dat reeds bij 1.900 toeren paraat is. Als enige Fabia beschikt de RS, die er alleen als hacthback is, over een handgeschakelde zesversnellingsbak. De Fabia RS snelt desgewenst in 9,6 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een top van 204 km/h. Het gemiddeld verbruik blijft desalniettemin beperkt tot 5,6 l/100 km. Nog zuiniger is de nieuwe Fabia 1.4 TDI PD/55 kW, die aan het einde van dit jaar naar Nederland komt. Deze soepele driecilinder met balansas neemt genoegen met gemiddeld slechts 4,4 l/100 km (ofwel bijna 1 op 23!)

Met de introductie van de nieuwe motoren zijn de keuzemogelijkheden binnen de Fabia-reeks ongekend groot voor de compacte klasse. Ga maar na: er zijn drie carrosserievarianten (hatchback, sedan en combi), vijf uitrustingsniveaus (Classic, Ambiente, Comfort, Elegance en RS), vijf benzinemotoren (1.2 HTP/40 kW, 1.2 12V HTP/47 kW, 1.4/55 kW, 1.4/74 kW en 2.0/85 kW), vier diesels (1.9 SDI/47 kW, 1.4 TDI PD/55 kW, 1.9 TDI PD/74 kW en 1.9 TDI PD/96 kW) en drie versnellingsbakken (handgeschakeld met 5 of 6 versnellingen en 4-traps automaat).

Ook de andere koda-modellen, de Octavia en de Superb, zijn in zo goed als alle varianten in Genève aanwezig, waardoor goed is te zien hoe uitgebreid het koda-aanbod is. Vierwielaandrijving, snelle turbobenzinemotoren, zuinige en krachtige diesels met pompverstuivertechniek en uiterst luxueuze Laurin & Klement-versies: de Geneefse koda-stand is niet voor niets meer dan duizend vierkante meter groot.

Zoekwoorden:

Deel: ' Sportieve kant van koda centraal op autosalon van Genève '




Lees ook