SSBV onthult haar ACRIDS productlijn voor precisie parachute systemen

Uniek Nederlands systeem voor aflevering van luchtvracht via parachute op een vooraf geplande locatie met behulp van GPS/GNSS signalen

NOORDWIJK AAN ZEE, 20120706 -- De SSBV Aerospace & Technology Group (SSBV), heeft vandaag haar ACRIDS productlijn voor zogenoemde ‘Precision Aidrop Systems’ onthuld. ACRIDS, een afkorting van ‘Aerial Cargo Rider System’, is gebaseerd op de doorontwikkeling van de SPADES Precision Airdrop technologie van Dutch Space B.V. Hiervoor heeft SSBV eerder dit jaar een overeenkomst met Dutch Space B.V. afgesloten voor de aankoop en overdracht van SPADES.

Als onderdeel van de overeenkomst, heeft SSBV de IP rechten, bestaande systemen, hardware- en software onderdelen en andere achtergrondinformatie van de SPADES technologie overgenomen.

De ontwikkeling van SPADES is oorspronkelijk tot stand gekomen door samenwerking tussen Defensie, industrie (Dutch Space) en kennisorganisaties (NLR). Met de overname van het systeem door SSBV, komt de verdere ontwikkeling en industrialisatie in handen van SSBV, die ook de relatie met het NLR doorzet.

ACRIDS is een productfamilie van herbruikbare parachutesystemen die ladingen met een gewicht tot 1000 kg naar een vooraf geprogrammeerde locatie op de grond kunnen brengen. De systemen kunnen tot een hoogte van 25.000 voet uit een vliegtuig geworpen worden en zonder inmenging van buitenaf, de vooraf bepaalde landingsplaats bereiken met een precisie van wel 50 meter.

Het systeem bestaat uit een bestuurbare parachute en een ‘control unit’ met ondermeer een GPS ontvanger, sensoren, actuatoren, batterijen en een computer met unieke auto-pilot software, die continu de huidige locatie, vluchtprofiel, wind en andere informatie verwerkt om tot een zachte landing op de vooraf ingestelde GPS lokatie te komen.

De ACRIDS product familie wordt verder ontwikkeld en op de markt gebracht door SSBV Defence & Security BV, die ook zelf ontwikkelde, geavanceerde systemen voor Signal Intelligence (SIGINT), satelliet communicatie en een nieuwe generatie van compacte Synthetic Aperture Radar (SAR) systemen aanbiedt.

Voor meer informatie kunt u onze website raadplegen op: www.ssbv.com

Over SSBV

SSBV is een technologie gedreven (MKB) bedrijf, wat al 27 jaar actief is binnen de gebieden van Lucht- en Ruimtevaart, Defensie & Veiligheid, Aardobservatie en High-Tech systemen.

Het bedrijf gebruikt de laatste technologie en haar opgedane ervaring om systemen te ontwikkelen en verkopen die worden ingezet in verschillende ‘mission critical’ toepassingen op de grond, in de lucht en in de ruimte.

SSBV is gevestigd in het Space Business Park in Noordwijk aan Zee.

Over Dutch Space

Dutch Space B.V., de grootste ruimtevaartonderneming in Nederland, is leverancier van hoogstaande subsystemen en producten voor de internationale ruimtevaartindustrie. Sinds de oprichting in 1968 draagt het bedrijf bij aan omvangrijke ruimtevaartprogramma’s en heeft het brede expertise opgebouwd in ruimtevaarttechnologie voor gebieden als aardobservatie, telecommunicatie en wetenschap.

Dutch Space is sinds 2006 onderdeel van EADS ruimtevaartdivisie Astrium, in Europa nummer 1 en wereldwijd als derde partij gepositioneerd in ruimtevaarttechnologie. Het portfolio van Dutch Space omvat zonnepanelen, lanceerstructuren, instrumenten en verificatie & simulatie. Bij het in Leiden gevestigde Dutch Space werkt een team van 230 ervaren en gepassioneerde professionals.

Directe links naar persbericht in nederlands en engels (pdf)
NL link:  https://www.ssbv.com/News/files/acrids_pressrelease_nl_10-final.pdf
English link: https://www.ssbv.com/News/files/acrids_pressrelease_uk_10-final.pdf

Deel: ' SSBV onthult haar ACRIDS productlijn voor precisie parachute systemen '