Ministerie EZ persbericht

STAATSSECRETARIS YBEMA NAAR CUBA

Datum: 25-10-1999

Dit is een gezamenlijk persbericht van het Ministerie van Economische Zaken en het Ministerie van Buitenlandse Zaken

Staatssecretaris Gerrit Ybema van Economische Zaken brengt van 28 oktober tot 3 november 1999 een bezoek aan Cuba. Hij maakt de reis op uitnodiging van de Cubaanse Minister van Buitenlandse Handel Ricardo Cabrisas. Ybema wordt vergezeld door een bedrijvendelegatie bestaande uit 30 ondernemingen onder leiding van de heer T.H. Woltman, voorzitter van de Kamer van Koophandel Amsterdam. Verder is in de missie ook het CNV vertegenwoordigd in de persoon van CNV-voorzitter Doekle Terpstra.

Ybema maakt de reis na overleg met Minister van Buitenlandse Zaken Van Aartsen. In het programma van het bezoek is nog meer ruimte gemaakt voor gesprekken over de mensenrechtensituatie in Cuba. Dit onderwerp komt niet alleen in de gebruikelijke gesprekken met ministers ter sprake maar ook in contacten met kardinaal Jaime Ortega en met dissidenten en vertegenwoordigers van onofficiële vakbonden. Met het oog op de politieke aspecten van de reis is de plaatsvervangend directeur-generaal politieke zaken van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de delegatie van de staatssecretaris opgenomen. Bovendien zal Ybema aan de Cubaanse autoriteiten een boodschap van de Nederlandse regering overhandigen. Daarin wordt gepleit voor een snelle verbetering van de mensenrechtensituatie.
Met de Cubaanse minister van Buitenlandse Investeringen en Economische Samenwerking zal hij een bilaterale
investeringsbeschermingsovereenkomst tekenen. De staatssecretaris zal ook de opening van het Holland paviljoen op de internationale jaarbeurs van Havanna bijwonen.

Nederland heeft economisch een sterke positie in Cuba, vooral op het gebied van de handel en scheepsbouw. Ongeveer 30 Nederlandse bedrijven hebben er een vestiging. Na Rusland en Canada is ons land met f 455 miljoen de derde bestemming voor de Cubaanse export. Jaarlijks importeert Cuba voor f 100 miljoen uit Nederland, dat daarmee op de elfde plaats staat.
Vooral voor bedrijven in de landbouw, visserij, agro-industrie, toerisme (infrastructuur en toelevering), biotechnologie, farmacie en infrastructuur biedt Cuba interessante mogelijkheden. Deze mogelijkheden zijn echter mede afhankelijk van de verdere opening van Cuba en van meer oriëntatie op een markteconomie.

Ministerie van Economische Zaken
Aan deze paginas kunnen geen rechten worden ontleend - No rights can be derived from these pages

Deel: ' Staatssecretaris Ybema naar Cuba '