Gemeente Eindhoven

Persbericht 22 februari 1999, no. 12

Stadsjournaal "Eindhoven Anno 1998"

Camera/montage/sonorisatie: Rob Smit
Archiefmateriaal: Jan Bijvank, NOS Journaal, NOS, Studie Sport, 2-Vandaag/TROS, Regio TV Producties,Eindhoven Hans-Joachim Schröter, Jan Verschuren, Videonics
Met bijdragen van: Marius Koenen, Frank Seegers, Marcel Smit Stem: Jim van der Valk
Animaties: Motion Graphics & Software, Eindhoven Eindredactie: Bern van Goor
Tekst/scenario/regie: Rob Smit.

43ste Stadsjournaal
De snelle veranderingen bij Philips aan het eind van de negentiger jaren blijven de gemoederen in Eindhoven bezig houden. In de openingsbeelden van het nieuwe Stadsjournaal een vooruitblik op de vestiging van de Techno-campus, een investering van 900 miljoen rond het Natuurkundig Laboratorium, waarmee Philips de historische band met Eindhoven opnieuw onderschrijft. "Een project dat natuurlijk uniek is op Nederlandse schaal, maar ook op Europese, en naar onze bescheiden mening, ook op wereldschaal," aldus een woordvoerder van het bedrijf in de eerste beelden van het 43ste Stadsjournaal.

Een evenement dat nationale allure kan krijgen, speelt zich half juni af in de binnenstad. Een autovrije binnenring blijkt een uitstekend parcours voor speedskaters, een wedstrijd die met afstand wordt gewonnen door Elfstedentochtrijder Erik Hulzebosch. Andere topsport in het Stadsjournaal speelt zich af onder het dak van de Indoorsporthal waar Paul Haarhuis en Jacco Eltink in het kader van de Davis-cup hun afscheidswedstrijd spelen. Marcel Wouda denkt nog niet aan afscheid, op het WK in Australië behaalt hij met zijn winst op de 200 meter wisselslag zelfs de eerste gouden plak voor het Nederlandse mannenzwemmen op een wereldkampioenschap. Minder goed gaat het dit keer met het oranjegevoel rond de prestaties van het Nederlands elftal tijdens het WK in Frankrijk, op het Stratumseind treedt een diepe stilte in als de beslissende strafschop er toch naast gaat. Het verlies is ook een tegenslag voor de Eurovoetbalshow naast het PSV-stadion, na een enthousiaste start blijft het ook daar te stil. Aan geluid geen gebrek rond Eindhoven Airport dat dit jaar door een aandelenruil met Schiphol en extra investeringen overgaat in handen van de nationale luchthaven. Schiphol investeert ook in Flight Forum Eindhoven, het nieuwe bedrijventerrein van Meerhoven waarvan de eerste contouren dit jaar zichtbaar worden. Op het toekomstig bouwterrein worden heel wat oude vliegtuigbommen geruimd, maar ook op andere plaatsen in de stad moet de Explosieven Opruimingsdienst opdraven: in de buurt van de Beatrixhaven wordt onverwacht een duizendponder gevonden en moet een woonbuurt tijdelijk worden ontruimd, een bommelding op het station zorgt voor nieuwe chaos voor de toch al geplaagde treinreiziger. Alarm ook bij de ABN/AMRO aan de Vestdijk waar slimme krakers de kluizen lichten en de waarschijnlijk grootste bankroof in de Nederlandse geschiedenis tot nu toe wordt bijgeschreven.

De Rabobank viert feest vanwege een honderdjarig bestaan en een nieuw hoofdkantoor in Woensel. Diezelfde bank maakt daarom met medewerking van de gemeente een overzichtstentoonstelling mogelijk van de Eindhovenaar René Daniëls in de oudbouw van het Van Abbemuseum die voor de gelegenheid tijdelijk open gaat. Ook het Augustinianum viert het honderdjarig bestaan en krijgt van de jarige bank een "Cyberplace". In dit Stadsjournaal weer volop aandacht voor nieuwe technieken in Eindhoven. Er komt een Twinning Centrum voor startende ondernemers in de zogenoemde ICT-branche, er verschijnen in een klap acht filmzalen extra als de Pathé-bioscoop aan de Dommelstraat open gaat en we zijn trots op een Witte Dame die dit jaar feestelijk in gebruik wordt genomen. Verder nog in "Eindhoven anno 1998" de oefening Diamant, verkiezingen voor de gemeenteraad, open dag in het Evoluon, laatste Holiday on Ice in oude formule, natste jaar van de eeuw, de familie Franssen viert 50-jarig huwelijk, stormloop op Oranjereceptie, hulp voor Chinandega, asielzoekers in kazerne, nationale bedrijvendag.

Stadsjournaals op televisie en te leen
De stadsjournaals 1998 en 1968 zijn samen op een videoband vanaf deze week weer te leen bij de meeste videotheken in Eindhoven en de centrale vestiging van de Openbare Bibliotheek in de Witte Dame. Beide journaals zijn op zondag 7 en zondag 14 maart te zien in de middaguitzending van Omroep Eindhoven. Het journaal 1998 start om 13.00 uur.

Het nieuwe journaal is voor particulieren -op beperkte schaal- ook te leen bij het gemeentelijk informatiecentrum in het Stadskantoor. Voor bedrijven en instellingen is daar ook een aantal oude Stadsjournaals zowel op video als film te leen. Groepen kunnen op afspraak het journaal zien in het filmzaaltje van het Informatiecentrum in het stadhuis. Fragmenten uit het nieuwe Stadsjournaal zullen binnenkort ook op de website van de gemeente te zien zijn.

Deel: ' Stadsjournaal 'Eindhoven Anno 1998' '