stadslandbouw het kan! zowel people planet als profit

Venlo, 20171017 -- Het succes van de Stadstuinderij in de Cradle to Cradle hoofdstad, Venlo, heeft aangetoond dat het mogelijk is om stadslandbouwinitiatieven op te starten en levensvatbaar te maken. Het onderzoek gedaan door de WUR (zie noot 1), heeft verder bevestigd dat stadslandbouw duurzaam is en een positieve impact heeft op de 3P’s, People, Planet en Profit. De voorwaarden voor succes is volgens initiatiefnemers Paul Titulaer; een hechte samenwerking met de Gemeente, zoals het beschikbaar stellen van een locatie en een (kleine) financiële bijdrage voor de dekking van de opstart kosten.

Het onderzoek gedaan door de WUR(zie noot 1), heeft verder bevestigd dat stadslandbouw duurzaam is en een positieve impact heeft op de 3P’s, People, Planet en Profit.

De voorwaarden voor succes is volgens één van de initiatiefnemers Paul Titulaer; een hechte samenwerking met de Gemeente, zoals het beschikbaar stellen van een locatie en een (kleine) financiële bijdrage voor de dekking van de opstart kosten.

Het onderzoek heeft ook aangetoond dat stadslandbouw duurzaam is en een grote positieve impact heeft op de sociale cohesie van de buurt.

In Venlo is De Stadstuinderij sinds vorig jaar rendabel en was de P van People al van het eerste  moment een succes. Dit in tegenstelling tot veel duurzame projecten waar deze P pas als laatste kan worden ingevuld. Het onderzoek is uitgevoerd door gebruik te maken van een beschreven aanpak uit een drietal eerdere studies op dit terrein. ‘We draaiden binnen 3 jaar break-even’ zegt bestuurslid Marjolein van der Linden trots. ‘Dat is iets dat we nooit voor mogelijk hadden gehouden.’

De Stadstuinderij Venlo is een kleinschalige “onderneming” met 60 deelnemers. De tuin is prachtig gelegen op het voormalige Kazerneterrein. De deelnemers hebben naast een eigen tuintje ook de zorg voor de gemeenschappelijke stadstuin waarvan de groente wordt verkocht aan Venlonaren. Klanten die bewust kiezen voor duurzame voeding maar ook genieten van de gezellige sfeer in de tuinderij. De deelnemers geven nagenoeg unaniem aan dat de stadstuin hun leven heeft verrijkt en dat de sociale contacten zijn toegenomen.

De diversiteit (van jong tot oud, verschillende nationaliteiten en sociale achtergrond) heeft zowel in de intermenselijke zin een positief effect, maar uit zich ook in de gewassen.

Duurzaamheid is in Venlo, een stad die het Cradle to Cradle als eerste stad heeft geadopteerd, haast een vanzelfsprekendheid. Enkel met duurzame energie worden zelfs gewassen als meloenen en tomatillo’s met succes gekweekt. Daarbij is de know-how van een aantal tuinders van groot belang gebleken.

Een van de uitgangspunten van Cradle to Cradle in Venlo is innovatie. De Stadstuinderij werkt daarvoor samen met Fontys hogescholen aan nieuwe ontwikkelingen zoals de “interactive planter”, een pratende plantenbak.

Dit is bijvoorbeeld één van die ontwikkelingen die ook nog eens de tweede prijs van de Groene Helden Stimuleringsprijs van de Provincie Limburg heeft gewonnen.

Deel: ' stadslandbouw het kan! zowel people planet als profit '