DSM Persbericht

16 februari 1999

Stamicarbon licentieert DSM-technologie voor grootste single line LDPE-fabriek van Azië

Op 23 februari zal in Kuala Lumpur (Maleisië) formeel een overeenkomst worden ondertekend voor de bouw van een grote fabriek voor lagedichtheid polyetheen (LDPE) in Kertih, Maleisië, door een voor dit project opgerichte joint venture. De fabriek wordt gebouwd volgens de ‘Clean Tubular Reactor’ technologie van DSM en krijgt een capaciteit van 255.000 ton per jaar. Daarmee wordt dit de grootste single line LDPE-fabriek in Azië. Volgens plan wordt de installatie in het najaar van 2001 in gebruik genomen. Met het totale project is een investering van meer dan USD 170 miljoen gemoeid. Hoofdaandeelhouders in de nieuwe joint venture zijn de ondernemingen Petronas, Maleisië (40%), en Polifin Limited, Zuid-Afrika (40%), terwijl het Nederlandse chemieconcern DSM voor 20% participeert.

De fabriek wordt gebouwd op basis van de succesvolle door DSM ontwikkelde ‘Clean Tubular Reactor’ technologie, waarvoor dochteronderneming Stamicarbon een licentie heeft verleend.

De fabriek is het afrondingsproject van een groot, in aanbouw zijnde, geïntegreerd petrochemisch complex in Kertih. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de bestaande infrastructuur. De grondstof etheen wordt geleverd door een gaskraker van een andere joint venture van Petronas op dezelfde locatie.

Henk van Dalen, directeur DSM Polyethylenes: "Dit is voor DSM in meerdere opzichten een opportunity. Een dergelijk project bevestigt het belang en de aantrekkelijkheid van onze LDPE-technologie. Voor DSM blijft overigens de eigen polyetheenstrategie gebaseerd op Europa. Daarnaast sluit participatie met licentiëring in een aantrekkelijk project als dit in Azië aan bij onze strategie. Onze vooraanstaande en ambitieuze Europese positie voor polyolefinen wordt ermee ondersteund."

LDPE-markt

Naar verwachting zal de wereldmarkt voor LDPE met zo’n 3% per jaar groeien in de periode tussen de opstart van de fabriek en het jaar 2010.

LDPE wordt met name toegepast in verpakkingsfolie, zakken, krimpfolie, landbouwfolie etc. Het wordt ook toegepast in de spuitgiettechniek, in snoeren en kabels, blaasextrusie, flexibele buizen en wordt in toenemende mate gebruikt in blends met LLDPE (lineaire lagedichtheid polyetheen). Het belangrijkste voordeel van LDPE in vergelijking met ander polyetheensoorten is de uitstekende verwerkbaarheid. De vraag naar LDPE is groter dan de beschikbare capaciteit, reden waarom LDPE-prijzen hoger zijn dan die van andere polyetheensoorten.

Buistechnologie

DSM’s buistechnologie (‘Clean Tubular Reactor Technology’) is een van de meest geavanceerde LDPE-processen. De technologie wordt gekarakteriseerd door een polymerisatie zonder verontreinigingen en een constante druk. Dit resulteert in optimale polymeereigenschappen en hoge bedrijfstijden. De verwachting is dat - door de hoge procesefficiëntie en de lage kosten, in combinatie met de goede verwerkbaarheid - de belangstelling voor deze technologie verder zal toenemen. Dit LDPE-proces is een bewezen technologie die in de afgelopen 25 jaar steeds verder is verbeterd.

DSM

DSM is een geïntegreerd internationaal chemieconcern, met een verwachte jaaromzet over 1998 van ca. NLG 14 miljard en met ca. 23.000 medewerkers. Het concern heeft een groot aantal ondernemingen in Europa, Amerika en Azië. De activiteiten van DSM kunnen worden onderverdeeld in drie clusters: Life Science Products, Performance Materials en Polymers & Industrial Chemicals. Het hoofdkantoor is gevestigd in Heerlen.

Één van de business groups, DSM Polyethylenes, produceert een breed productenpakket polyethenen, waarbij gebruik wordt gemaakt van verschillende productietechnologieën. De totale capaciteit van de locaties in Geleen en Gelsenkirchen (Duitsland) bedraagt ca. 1,2 miljoen ton per jaar. De business group beschikt in Geleen over drie LDPE-buisreactoren, met een totale capaciteit van ca. 470.000 ton per jaar.

Stamicarbon

Stamicarbon is de licentie-onderneming van DSM. De buistechnologie werd eerder gelicencieerd aan:

jaar onderneming land capaciteit opmerkingen

1996 Qilu China 140.000 t/j opgestart in 1998

1996 PTT PC/DSM Thailand 200.000 t/j Letter of Intent