Voedingscentrum
GOEDE VOEDING TEST JE ZELF

2-3-99

In de maanden maart tot en met juni is er volop aandacht voor goede voeding, zowel op televisie als op diverse locaties in het land. Speciaal ontwikkelde eettesten met als onderwerpen Groenten en Fruit, Vet en Vezel staan hierbij centraal. De activiteiten zijn onderdeel van het derde jaar van de campagne 'Goede voeding, wat let je?' van het Voedingscentrum, die op 2 maart 1999 start.

De eettesten zijn vormgegeven als krasfolder en geven op eenvoudige wijze inzicht in het voedingsgedrag van degene die de test doet. Veel bestaande misverstanden over de eigen eetgewoonten worden zo opgehelderd. De folders zijn gratis verkrijgbaar bij onder andere apotheek, bakker en groenteman. Vanaf april kunnen de eettesten via internet www.voedingscentrum.org worden opgevraagd. De krasfolders worden tevens grootschalig ingezet bij diverse campagneactiviteiten.

Een team van 28 voedingsdeskundigen organiseert door het gehele land voorlichtingsactiviteiten waarbij uitleg wordt gegeven over gezond eten. De campagne richt zich op personen in de leeftijd van 25 tot en met 49 jaar, die doorgaans de boodschappen doen. Hiervoor is gekozen omdat juist deze groep grote invloed heeft op wat er in de Nederlandse huishoudens wordt gegeten. De activiteiten variëren van een lezing in de apotheek, demonstraties in de supermarkt, een uitleg over etiketten lezen tot kookdemonstraties.

De televisieprogramma's Koffietijd, Spreekuur, Goudkust en het Sterspel besteden aandacht aan de campagne 'Goede voeding, wat let je?'. De campagneboodschap luidt: 'Eet meer brood, aardappelen, pasta, rijst , groenten en fruit en kies vaker voor magere of halfvolle producten en producten met minder verzadigd vet'. Om deze complexe boodschap duidelijker over te laten komen wordt in de campagneperiode van maart tot en met juni elke maand een deel van de boodschap extra onder de aandacht van de consument gebracht.

De eettesten worden mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Hartstichting en de Nederlandse Kankerbestrijding. ZorgOnderzoek Nederland is hoofdfinancier van de campagne 'Goede voeding, wat let je?'.

Deel: ' Start campagne 'Goede voeding, wat let je?' '




Lees ook