Ingezonden persbericht

BESCHILDERDE BUIKEN ZWANGERE VROUWEN
STARTSEIN VOORLICHTINGSCAMPAGNE JONGE VROUWEN EN ROKEN

---
Met een bellypaint-kunstwerk op de buiken van zwangere vrouwen start de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) in samenwerking met Defacto op dinsdag 9 oktober 2001 de nieuwe campagne:

BEN JE MOEDER OF WIL JE MOEDER WORDEN? STOP DAN MET ROKEN!

Deze stoppen-met-roken-campagne is nadrukkelijk gericht op moeders van jonge kinderen en op jonge vrouwen die een zwangerschap overwegen of die al zwanger zijn, tussen de 25 en 35 jaar. Over 10 jaar zullen meer vrouwen dan mannen aan longkanker overlijden. Om dit tij te keren, en vanwege de risico's op de lange termijn heeft het KWF gekozen om met deze campagne deze groep jonge vrouwen te benaderen.
In Nederland rookt 30% van de vrouwen in de leeftijdsgroep van 25-35 jaar. Daarvan rookt 25% tot vlak voor de zwangerschap, en circa 20% blijft tijdens de zwangerschap roken. Na de geboorte van de baby begint 67% weer binnen twee maanden.
Veel vrouwen beseffen niet dat roken zowel voor, tijdens als na de zwangerschap bijzonder schadelijk is. Nagenoeg onbekend is nog dat roken tot verminderde vruchtbaarheid kan leiden. Bij rokende vrouwen die kinderen proberen te krijgen, is de tijd tot de conceptie gemiddeld 30% langer dan bij niet rokende vrouwen.

Roken tijdens de zwangerschap geeft meer kans op een miskraam of vroeggeboorte. Het geboortegewicht van de baby is gemiddeld 250 gram lager. In het eerste levensjaar van de baby is de kans op luchtweginfecties en wiegendood groter. Veel jonge vrouwen zijn hiervan nog niet op de hoogte.

Bij de aftrap van de campagne worden negatieve aspecten van roken, en positieve aspecten van niet-roken, uitgebeeld in een bellypaint-kunstwerk bij zwangere vrouwen, waaraan door zeven bodypainters is meegewerkt. Mariska Hulscher, bekend van onder meer het tv-programma 'Hoera een baby!', zal de bellypaint-kunstwerken onthullen.

De campagne wordt vanaf 9 oktober onder de aandacht gebracht via radiospots, free-cards in het uitgaanscircuit en affiches bij onder meer huisartsen, consultatiebureau's en drogisterijen. U BENT VAN HARTE WELKOM BIJ DE START VAN CAMPAGNE BEN JE MOEDER OF WIL JE MOEDER WORDEN? STOP DAN MET ROKEN!

9 oktober 2001

Jeugdtheater De Krakeling (vlakbij het Leidseplein) Nieuwe Passeerdersstraat 1
1016 XP Amsterdam

Programma 9 oktober
12.30 Ontvangst pers en inhoudelijke toelichting campagne - drs. Cora Honing, Hoofd Voorlichting KWF

12.45 Onthulling belly-paint kunstwerken - Mariska Hulscher

13.00 Lunch - gelegenheid voor interviews, uitgebreide inhoudelijke toelichting, uitreiking persmappen

13.30 Afsluiting

Wij verzoeken u vriendelijk het onderstaande antwoordformulier ingevuld te retourneren, uiterlijk 8 oktober a.s., voor 12.00 uur. Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie van het KWF, tel. 020-5700538, e-mail: pers/pr@kankerbestrijding.nl.

Met vriendelijke groet,

Milou Halbesma
Hoofd Communicatie
Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF)

ANTWOORDFORMULIER

Start campagne 'Ben je moeder of wil je moeder worden? Stop dan met roken!' Dinsdag 9 oktober 2001, 12.30 - 13.30 uur.
NB. Fotografen en tv-ploegen worden van 12.00-12.30 uur alvast in de gelegenheid gesteld de 'bodypainters in actie' vast te leggen. Jeugdtheater De Krakeling, Nieuwe Passeerdersstraat 1, 1016 XP Amsterdam.

S.v.p. uiterlijk 8 oktober 2001, vóór 12.00 uur ingevuld retourneren aan:

Nederlandse Kankerbestrijding/KWF
T.a.v. Carla van Vemde
1070 AM Amsterdam

of faxen aan: 020-6750302
of mailen naar: pers/pr@kankerbestrijding.nl

Ja, ik kom/wij komen naar het symposium (totaal aantal personen ... )

Naam : dhr/mw ......................................................................

Organisatie: .....................................................................................

Namens de redactie van: .....................................................................................

Adres/Postbus: .....................................................................................

Postcode/Plaats: .....................................................................................

Telefoon : ..................................... Fax: .......................................

E-mail adres: .....................................................................................

0 Ik ben verhinderd, maar ontvang graag uw persmap.

0 Ik ben verhinderd.

Nederlandse Kankerbestrijding/KWF (Dutch Cancer Society) Postbus 75508, NL 1070 AM Amsterdam
T: +31 (0) 20 5 700 500; F: +31 (0) 20 6 750 302

www.kankerbestrijding.nl