Provincie Friesland

Plaats: Provinsjehûs, Tweebaksmarkt 52, Leeuwarden

Hoofdpunten:

- Sociaal Jaarverslag 1998
Jaarlijks krijgen de leden van de commissie de gelegenheid om aan de hand van het sociaal jaarverslag met de griffier, als hoofd van de provinciale organisatie, van gedachten te wisse-len over het gevoerde sociale beleid

- Reglementering 'Waterschap Zuiderzeeland' Op 4 november 1998 hebben Provinciale Staten besloten om, samen met Flevoland en Overijssel per 1 januari 2000 het waterschap Zuiderzeeland op te richten. Het toendertijd vastgestelde Overgangsreglement moet op een aantal punten worden aangepast. Ook moet er nog een Kiesreglement voor het nieuwe waterschap worden vastgesteld. Een en ander wordt in dit voorstel geregeld. Het ontwerp-kiesreglement wijkt op twee punten af van wat verder in Fryslân wenselijk is. Er is gekozen voor schriftelijke verkiezingen en het systeem van vaste plaatsvervangers, zo als dat door de Friese waterschappen wordt gehanteerd, wordt ook niet langer gevolgd.
- Begrotingswijziging Muskusrattenbestrijding Volgens afspraak met het wetterskip Fryslân wordt de definitieve jaarlijkse provinciale bijdra-ge voor de muskusrattenbestrijding jaarlijks vastgesteld aan de hand van het prijsindexcijfer voor overheidsconsumptie. Met een begrotingswijziging wordt nu een bedrag bijgeraamd

- Provinciale bijdrage leerstoel Milieutechnologie Het voornemen van Gedeputeerde Staten om een provinciale bijdrage te verlenen aan de faculteit Chemische technologie van de Universiteit Twente voor het instellen van een bij-zondere leerstoel Milieutechnologie, in het bijzonder membraanfiltratie in Leeuwarden, wordt aan de commissie voor advies voorgelegd. Het gaat om een bijdrage van in totaal 62.500,- in vijf jaar (gemiddeld 12.500,- jaarlijks).

- Wijziging Algemeen Reglement aangaande de samenstelling, de taak en werkwij-ze van vaste commissies
Voorgesteld wordt dat reglement op twee punten te wijzigen. Bij de collegeonderhandelingen is afgesproken dat ook niet-statenleden lid kunnen zijn van een vaste commissie. Dat wordt nu in het reglement opgenomen. Ook wordt een technische wijziging voorgesteld van de in-spraakregeling.

- Notitie van het GPV:'Een integere provincie' De statenfractie heeft een discussienotitie opgesteld over de samenstelling en werkwijze van een aantal provinciale commissies, die zich bezig houden met klachten en bezwaren en controle op het financiële doen en laten van de provincie. Aan de commissieleden wordt ge-vraagd over deze notitie van gedachten te wisselen en te reageren op de voorstellen die hierin staan.

- Het verlengen van de cateringscontracten
Voorgesteld wordt om het bestaande contract, dat met ingang van 1 januari 2000 opgezegd was, nog voor 2 jaar te verlengen in verband met de verbouwing van het bedrijfsrestaurant.

- Rapportage 2000 Banenplan 1998
De uitvoering van het op 11 februari 1998 vastgestelde Banenplan is opgedragen aan Ar-beidsvoorziening Friesland. Die moeten jaarlijks uitgebreid verslag doen aan het provinciaal bestuur van Fryslân over de resultaten en de stand van zaken. De eerste rapportage over het kalenderjaar 1998 wordt nu aan de commissie ter kennisneming voorgelegd

- Project Innovatieve kas-teelten
Het principe-besluit van Gedeputeerde Staten om een provinciale bijdrage van maximaal 60.000,- te verlenen uit het budget Sociaal-Economisch Beleid (SEB), onderdeel land- en tuinbouw voor het project Innovatieve kas-teelten wordt aan de commissie voorgelegd. Het gaat ondermeer om het inrichten van een centrum voor startende en van bestaande onder-nemers bij de innovatieve teelt van een of mee gewassen. De totale kosten zijn voor 1999 en 2000 680.000,-