Steeds meer autogastankstations in Europa: Goedkoper op vakantie met autogas

Amstelveen, dinsdag 4 mei 1999

Niet alleen in Nederland, maar ook in veel andere landen in Europa kost een liter autogas slechts een fractie van de prijs van een liter benzine. Rijden op autogas in het buitenland bespaart dus een deel van het vakantiebudget, een bedrag waarmee de vakantiepret zeker vergroot zal worden. Met de LPG-Gids '99 in de vakantie-uitrusting behoren eventuele zoektochten naar een LPG-tankstation bovendien tot het verleden.

Nederland behoort tot de landen met de beste infrastructuur op het gebied van de autogasdistributie ter wereld. In de populaire vakantielanden om ons heen is het in veel gevallen ook geen enkel probleem om een LPG-tankstation te vinden. Door de sterk groeiende populariteit van autogas in landen als België, Portugal, Frankrijk, Groot Brittannië en natuurlijk Italië, neemt het aantal autogastankstations daar snel toe. Maar ook in een land als Duitsland, waar minder autogastankstations zijn, behoren de zoektochten tot het verleden. Want in de geheel vernieuwde LPG-Gids '99 staat een uitgebreid overzicht inclusief routekaarten van tankstations waar autogas getankt kan worden, in alle Europese landen. De LPG-Gids '99 is voor Fl 19,95 te koop bij tankstations en ANWB-winkels. Een must voor autogasrijders die de grens over gaan. De nieuwe LPG-Gids omvat dit jaar 216 pagina's. Naast een geheel geactualiseerd overzicht van vrijwel alle LPG-tankstations in alle Europese landen is belangrijke informatie opgenomen over de verschillende vul-verloopnippels die in het buitenland nodig zijn. Het is absoluut aan te raden dat u zelf de juiste verloopnippels meeneemt, deze zijn onder meer verkrijgbaar bij tankstations, Halfords, de ANWB-winkels en de autogasinbouwstations. De prijs van verloopnippels is niet hoger dan fl 15,00 per stuk. Op termijn zal de noodzaak om verloopnippels mee te nemen geheel verdwijnen, omdat dit jaar wordt gestart met de introductie van de Euronozzle, een uniform autogasvulsysteem voor heel Europa.

Soms op benzine

In enkele landen in Europa is de beschikbaarheid van LPG minimaal. Zo wordt er in Spanje geen autogas verkocht aan particulieren en is het aantal LPG-tankstations in landen als Oostenrijk, Zweden, Duitsland en Zwitserland beperkt. Maar met behulp van de LPG-gids '99 zijn de schaarse autogastankstations wel goed te vinden. Vakantiegangers die verwachten een deel van hun reis op benzine te zullen rijden, doen er verstandig aan om, als ze hun auto toch voor een vakantiebeurt naar de garage brengen, ook de benzineleidingen na te laten kijken. Er bestaat namelijk een mogelijkheid dat de benzineleidingen uitdrogen. Daarom wordt altijd geadviseerd om minstens eens per maand enkele kilometers op benzine te rijden. Overigens zijn moderne G3-gasinstallaties zo afgesteld, dat ze altijd starten op benzine en na enkele minuten automatisch overschakelen op autogas.

En de bagageruimte?

Wat de bagageruimte betreft, ook als u op autogas rijdt, is het mogelijk om de volledige vakantie-uitrusting in de kofferbak onder te brengen. Steeds meer auto's kunnen worden uitgerust met een ruimtebesparende autogastank, bijvoorbeeld een ringtank die op de plaats van het reservewiel wordt gemonteerd, of een onderbouwtank die onder de wagenvloer wordt opgehangen. Uw dealer of het LPG-inbouwstation (ze staan in de Gouden Gids) kunnen u precies vertellen welke mogelijkheden er zijn voor uw auto.

Als u meer wilt weten over de mogelijkheden van autogas, of als u een omslagpuntberekening wilt ontvangen voor uw auto, stuur dan een briefje - zonder postzegel! - naar de Stichting Autogas Nederland, Antwoordnummer 556, 1180 WB Amstelveen. Vermeld voor een omslagpuntberekening merk, type, cilinderinhoud en bouwjaar van uw auto en vergeet niet te vermelden hoeveel kilometer u jaarlijks rijdt. Of breng een digitaal bezoek aan de internetsite van de Stichting Autogas Nederland: www.autogas.nl. Hier kunt u ook terecht voor een online omslagpuntberekening van uw auto.

Deel: ' Steeds meer autogastankstations in Europa '