Rabobank Nederland

rabobank

Stemming Europa: indices ruim lager, Frankfurt -2,5%

In Europa noteerden de indices van de toonaangevende aandelenbeurzen dinsdag rond 15.30 uur over een breed front lager. Parijs en Amsterdam verloren meer dan 1%, terwijl de DAX Xetra-index in Frankfurt bijna 2,5% prijs moest geven. Volgens marktpartijen volgden de Europese beurzen dinsdag de dalingen in New York en Azië. In Frankfurt noteerde de DAX Xetra-index rond 15.30 uur 124,19 punten, ofwel 2,47%, lager op 4910,49. Volgens handelaren werd het beeld bepaald door zorgen over een mogelijke BTW-verhoging in Duitsland en twijfels over de economische groei. Zij stelden verder dat er teleurstelling bestaat over het feit dat het vertrek van Lafontaine tot nu toe niet heeft geleid tot fundamentele wijzigingen in het beleid.

Volgens marktpartijen blijven beleggers momenteel aan de zijlijn, na de forse stijgingen van de afgelopen weken. Chemiefonds Henkel herstelde zich dinsdag enigszins van de forse verliezen in de afgelopen twee dagen.

In Londen noteerde de FT100-index dinsdag 41,70 punten (0,68%) lager op 6111,10. Volgens handelaren was het lichte verlies te danken aan de dalingen in New York en Azië. Zij wezen met name op de daling van de technologiewaarden in New York.

De Franse CAC40-index noteerde rond 15.30 uur 60,71 (1,45%) lager op 4136,35 punten. Marktpartijen spraken van een rustige handel, waarbij beleggers zich met name richtten op fusie- en acquisitienieuws. Alsthom behoorde tot de grote stijgers nadat bekend werd dat het het krachtopwekkings-onderdeel wil samenvoegen met ABB. In Amsterdam liet de AEX-index dinsdag rond 15.30 uur een min zien van 8,64 (1,59%) zien op 535,63.

Deel: ' Stemming Europa indices ruim lager, Frankfurt -2,5% '