Rabobank Nederland

Stemming Wall Street: Dow licht hoger in eerste uur handel

Beursmedia/Betten, 17/3/1999

Op Wall Street is de Dow Jones woensdag licht hoger van start gegaan, terwijl de breder samengestelde S&P 500-index licht terrein verloor. Na ruim drie kwartier handelen won de Dow Jones 19,42 punten op
9.949,89. De S&P 500-index verloor 2,95 punten op 1.303,43. De Nasdaq Composite verloor 0,70 op 2.438,57.

De 30-jarige Amerikaanse staatslening noteerde onveranderd bij een effectief rendement van 5,478%. Binnen de Dow Jones sprong vooral Caterpillar eruit met een winst van USD 2-5/8 (6,0%) op USD 46-1/2. Het bedrijf gaf vorige week vrijdag nog een winstwaarschuwing voor het eerste kwartaal.

De grootste procentuele daler was vliegtuigbouwer Boeing met een verlies van 1,2%. Eastman Kodak won USD 3/8 op USD 68-1/16. Het concern verkoopt de kopieerapparaten-activiteiten aan het Duitse Heidelberger voor USD 200 miljoen.

Donaldson, Lufkin & Jenrette verloor USD 2-13/16 (4,1%) op USD 66. Het bedrijf maakte woensdag bekend een deel van de aandelen van dochteronderneming DLJ Direct - dat zich bezighoudt met aandelenhandel via Internet - naar Nasdaq te willen brengen. DLJ Direct wil de opbrengst van de beursgang aanwenden voor internationale expansie.

Global Crossing maakte woensdag bekend voor USD 12,2 miljard in aandelen Frontier Corp. over te nemen. Frontier steeg dinsdag voordat de overname bekend werd 5,5% en won woensdag USD 6-13/16 (15,3%) op USD 51-5/16. Global Crossing sloot dinsdag 9,8% en verloor woensdag USD 4 (7,8%) op USD 47-1/2. Merrill Lynch heeft woensdag het advies voor Novell voor de lange termijn verhoogd van accumulate naar kopen. Novell steeg USD 1-7/8 (7,8%) naar USD 25-15/16.

Deel: ' Stemming Wall Street Dow licht hoger in eerste uur handel '