Rabobank Nederland

rabobank

Stemming Wall Street: Dow verliest 1% in eerste uur

Beursmedia/Betten, 23/3/1999

In New York verloor de Dow Jones-index dinsdag in het eerste uur van de handel 96,30 punten op 9794,21, een verlies van 0,97%. De graadmeter zette even een verlies neer van 115 punten op 9775,06. De Nasdaq-index noteerde rond 16.30 uur 36,61 lager op 2359,33 (-1,53%) en de S&P500-index verloor 17,00 punten (- 1,31%) op 1280,01. Van de 30 Dow-fondsen wisten er slechts drie winst te boeken. Sears, Roebuck & Co was de grootste stijger met een plus van 0,7% op USD 43 15/16. DuPont daalde USD 3/16 tot USD 57 1/16. Het chemieconcern heeft een voorstel voor een plan opgezet om het 70%-belang in oliebedrijf Conoco af te splitsen. DuPont wil het belang tegen het eind van het derde kwartaal naar de DuPont-aandeelhouders overbrengen middels een ruil van DuPont-aandelen voor Conoco-aandelen.

Olie-aandelen Exxon en Chevron profiteerden niet van de afspraken van de olieministers van de OPEC om de olieproductie met 1,72 miljoen vaten (ofwel 2,7%) per dag te verlagen. Het aandeel Exxon noteerde USD 9/16 lager op USD 73 5/16 en Chevron daalde USD 1 3/8 tot USD 87 1/16.

Coca-Cola verloor USD 1 5/8 tot USD 66 1/16, nadat analisten van Merrill Lynch de winsttaxaties voor het aandeel verlaagden. Volgens het huis lijken de markten voor Coca-Cola in Latijns-Amerika en Japan te verslechteren, hoewel zij denken dat het ergste na het tweede kwartaal voorbij zal zijn.

Het aandeel PathoGenesis ging fors onderuit. Het verloor USD 22 7/16 op USD 12 5/16, een verlies van bijna 64%, nadat het farmaceutisch bedrijf de verwachting uitsprak dit jaar een verlies te zullen lijden. De verkopen van het medicijn TOBI, een antibioticum dat geinhaleerd wordt, vallen tegen, aldus de onderneming.

Deel: ' Stemming Wall Street Dow verliest 1% in eerste uur '