PERSBERICHT

Zwijgende films LA P'TITE LILIE en CARMEN
met het operadebuut van LOES LUCA
in haar eigen opera:
LA MAL-AIMEE DU POISSIONNIER:

LA P'TITE LILIE (1927) van Alberto Cavalcanti
CARMEN (1915) van Cecil B.DeMille
en een operapremière van LOES LUCA:
La mal-aimee du poissonnier
bij het RESIDENTIE ORKEST

De Stichting FILM IN CONCERT presenteert twee zwijgende films, begeleid met hun originele muziek, uitgevoerd door het Residentie Orkest, onder leiding van de Amerikaanse dirigente Gillian Anderson, een bekend specialiste op het gebied van originele muziek voor Amerikaanse zwijgende films.

Hoofdfilm CARMEN is de fameuze operaverfilming uit 1915 van Cecil B. DeMille. De titelrol speelde de operazangeres Geraldine Farrar, in de jaren '10 de grootste ster van de Metropolitan Opera in New York. Zij inspireerde DeMille tot de vrije verfilming van de opera. Nadien zou Farrar nog diverse films maken.
De Weense componist Hugo Riesenfeld stelde uit de opera van Georges Bizet een filmpartituur samen,die de film (overigens zonder zangsolisten!) begeleidt.

LA P'TITE LILIE (1927) is Alberto Cavalcanti's hommage en persiflage op Chaplin. De handeling is ontleend aan een straatliedje. Een onschuldig jong meisje valt in handen van de verkeerde bedrijfstak en gaat ten onder. De titelrol speelde de vermaarde femme fatale Catherine Hessling ('Nana' uit de film van Jean Renoir). De originele muiziek werd in 1929 gecomponeerd door Darius Milhaud, die er een deel van het originele straatliedje in verwerkte. Soliste: Loes Luca.

Het programma bevat ook een uitzonderlijke primeur zonder film. Soliste Loes Luca zingt de enige rol in een mini-opera (concert-uitvoering) op eigen tekst, een maritieme variant op het 'Merry Widow' thema, gecomponeerd door Raymund van Santen. 'La mal-aimee du poissonnier' werd in opdracht van het Residentie Orkest geschreven. Luca en Van Santen schreven de eenakter van zes scènes in een maand tijd, letterlijk tussen de bedrijven door van hun voorstelling 'Ja Zuster, Nee Zuster'.
Loes Luca bezingt het verdriet van een eenzame zeemansvrouw aan de wal, haar angst en
wanhoop haar man door een storm 'op zee gebleven' is. De weduwe zit echter niet bij de pakken neer. Haar rouwproces komt in een stroomversnelling, als ze tot de conclusie komt dat het leven toch gewoon doorgaat. Ze moet vooruit. Zo zoekt zij om te beginnen de slager op, voor haar vlees. Raymund van Santens muziek herinnert in de vrolijkste momenten aan Haydn. Allerlei elementen uit de 18de eeuwse opera (een klaagzang, storm) laten onverlet dat dit een modern en swingend monodrama geworden is, voor liefhebbers van Luca tot Puccini.
Er zijn vijf voorstellingen:

Woensdag 29 maart 2000 - Den Haag, Dr Anton Philipszaal, 20.15 Donderdag 30 maart - Utrecht, Vredenburg, 20.15
Vrijdag 31 maart - Eindhoven, Muziekcentrum Frits Philips, 20.15 Zaterdag 1 april - Groningen, Oosterpoort, 20.15
Maandag 3 april - Den Bosch, Theater aan de Parade 20.00
Inleiding op het programma: 45 minuten voor aanvang

Inlichtingen voor pers / media:

Stichting Film in Concert
Contactpersoon: Theodore van Houten
Postbus 1
4328 ZG HAAMSTEDE
0111-651101
06-50504819
cinema@newbabylon.demon.nl

Deel: ' Stichting Film in Concert presenteert zwijgende films '




Lees ook