Ingezonden persbericht


PERSBERICHT VOOR DIRECTE PUBLICATIE

Stichting SUBporter faciliteert
"cultureel ondernemerschap"

Financiën, ICT en personeelszaken betrouwbaar uitbesteden

Op 16 maart werd in Amersfoort de Stichting SUBporter gelanceerd. SUBporter biedt ondersteunende dienstverlening aan culturele instellingen in de regio Utrecht. De werkterreinen zijn financiën, ICT en personeelszaken. Zo stimuleert Stichting SUBporter cultureel ondernemerschap voor theaters, musea, cultuurhuizen, creatieve centra, koepelorganisaties en andere culturele instellingen.

Gedeputeerde vol lof
Gedeputeerde Anneke Raven was vol lof voor het initiatief: "SUBporter kan voorzien in een behoefte in de culturele sector, nu veel budgetten onder druk staan of komen. Ze hebben specialistische kennis voor de cultuursector en weten hoe je daar de financiën, ICT en personeelszaken moet regelen." SUBporter is voortgekomen uit BiSC (het Bibliotheek Service Centre voor de provincie Utrecht). Anneke Raven: "Voor de bibliotheken hebben ze hun toegevoegde waarde al bewezen. Nu kunnen ook andere culturele organisaties profiteren van de beschikbare kennis en deskundigheid."

Voorbeelden uit de praktijk
Tijdens de startbijeenkomst van SUBporter kwamen woordvoerders uit de praktijk ruim aan het woord. Een theater, een cultuurhuis en een museum bewezen de noodzaak van een goede bedrijfsvoering. Arjan Berendse, directeur van Theater "Aan de Slinger" in Houten: "Ik richt me zo veel mogelijk op mijn primaire proces: het theater. De rest besteed ik uit. Bijvoorbeeld aan SUBporter. Zij doen onze volledige boekhouding." SUBporter-directeur Mireille Pondman: "Op deze manier houden we het geld met een culturele bestemming ook binnen de culturele sector. Dat mes snijdt aan drie kanten: De culturele instelling, de subsidieverstrekker en SUBporter."

Deel: ' Stichting SUBporter faciliteert 'cultureel ondernemerschap' '




Lees ook