Stork Group

Naarden, 19 maart 1999

Stork koopt 43 % belang in Belgisch S.A.B.C.A. van curatoren Fokker

Stork N.V. en de curatoren van de N.V. Koninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker hebben overeenstemming bereikt over de verkoop van de aandelen in S.A.B.C.A. aan Stork N.V. Het pakket bevat 1.027.200 aandelen die sinds 1966 door Fokker werden gehouden en thans een belang vertegenwoordigen van 42,8 %.

De Franse Dassault Group is sinds 1968 meerderheidsaandeelhouder met een belang van 52,9 %. De resterende 4,3 % aandelen worden op de Brusselse Beurs verhandeld.

S.A.B.C.A. (Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques) werd meer dan 75 jaar geleden opgericht en is actief op het gebied van aerostructures en ruimtevaart-systemen, modernisering en onderhoud van vliegtuigen, servobesturingen, alsmede het ontwerpen en produceren van elektronica en elektro-optiek. De marktsegmenten voor S.A.B.C.A. zijn civiele luchtvaart, ruimtevaart en defensie.

In 1997 behaalde S.A.B.C.A. een winstgevende omzet van ruim NLG 350 miljoen (EUR 159 miljoen). De resultaten van S.A.B.C.A. over 1998 zullen begin mei 1999 worden gepubliceerd. S.A.B.C.A. heeft 1.500 medewerkers in haar Belgische vestigingen te Brussel, Charleroi (Wallonië) en Lummen (Belgisch Limburg). De omzet van S.A.B.C.A. komt voor 25 % uit België, voor 55 % uit andere Europese landen en 20 % van buiten Europa. S.A.B.C.A. is voor 2,7 % aandeelhouder in de commerciële ruimtevaartorganisatie Arianespace.

In november 1998 bereikten partijen over de overname een principeovereenkomst, waarna Stork een due diligence onderzoek uitvoerde. De uitkomst daarvan heeft nu geleid tot een definitieve overeenkomst.

De activiteiten van S.A.B.C.A. vormen een strategische en geografische versterking van de Stork Aerospace Group. Stork realiseert met zijn aerospace-activiteiten inmiddels meer dan 20% van de totale concernomzet van NLG 5 miljard (EUR 2,3 miljard). Stork is een mondiaal opererend technologieconcern met 20.000 medewerkers.

Informatie voor de pers:

Stork N.V.