Ingezonden persbericht

Strategische alliantie ELSA en Philips Speech Processing

Samenwerking richt zich op de ontwikkeling van spraakgestuurde gebruikersinterfaces.

Nieuwegein, 2 oktober 2001 - ELSA, fabrikant van oplossingen voor internettoegang, netwerken en grafische computertoepassingen, gaat nauw samenwerken met Philips Speech Processing. De alliantie is voor beide bedrijven van strategisch belang en heeft tot doel te komen tot spraakgestuurde gebruikersinterfaces voor auto's, mobiele apparatuur, consumentenelektronica en huishoudelijke apparatuur.

Beide bedrijven richten zich op de ontwikkeling van een universeel toepasbare spraakgestuurde gebruikersinterface. Die kan worden geïntegreerd in een breed spectrum van apparatuur, zoals mobiele telefoons, PDA's, car kits, infotainment in de auto, navigatiesystemen en applicaties voor huishoudelijke apparatuur.

De divisie Voice Control - binnen Philips verantwoordelijk voor het integreren van spraakherkenningstoepassingen in uiteenlopende apparaten - brengt in de samenwerking het commando- en controle systeem VoCon in. Dat is in staat continue, natuurlijke spraak te vertalen naar commando's voor apparatuur. ELSA draagt bij met zijn expertise op het gebied van draadloze netwerken op basis van Wi-Fi of Bluetooth en andere netwerktechnologie.

De samenwerkende bedrijven zien de integratie van natuurlijk spraak in elektronische systemen als uitzonderlijk belangrijke factor voor de ontwikkeling van toekomstige apparatuur. Spraakgestuurde interfaces bieden immers niet alleen een volstrekt natuurlijke - en dus snel en eenvoudig aan te leren - manier om apparatuur te bedienen, maar verhogen bovendien in veel gevallen - zoals in auto's - de veiligheid aanzienlijk.

Philips Speech Processing
Philips Speech processing is een business unit van het elektronicaconcern Philips Electronics. De unit is al sinds veertig jaar pionier en belangrijkste speler op de wereldmarkt van natuurlijke spraakherkenningssystemen voor uiteenlopende talen. Philips levert een breed spectrum van oplossingen voor spraakherkenning, waaronder software en apparatuur voor het dicteren van teksten, telefonietoepassingen en 'embedded' spraakherkenningsmodules voor uiteenlopende apparatuur. De divisie Voice Control combineert spraakherkenning met andere innovatieve technologie om te komen tot één natuurlijke mens/machine-interface voor auto's, mobiele apparatuur en consumenten elektronica. Het produktportfolio kan eenvoudig worden geïntegreerd in uiteenlopende producten zoals mobiele telefoons, Personal Digital Assistants (PDA's), apparatuur voor telematicatoepassingen, navigatiesystemen en huishoudelijke apparaten.
Meer over deze 'embedded' spraakherkennings-toepassingen is te vinden op https://www.speech.philips.com/vc.

Philips
Philips Electronics is het grootste elektronicaconcern van Europa en hoort tot de grootste van de hele wereld. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Amsterdam en realiseerde over 2000 een omzet van EUR 37,9 miljard. Het bedrijf is internationaal marktleider op het gebied van kleurentelevisies, lampen, elektrische scheerapparaten, beeldbuizen voor TV's en monitoren en 'one-chip' producten voor toepassing in TV's. De circa 219.000 medewerkers werken vanuit vestigingen in meer dan 60 landen. Naast de genoemde producten is Philips ook fabrikant en leverancier van uiteenlopende huishoudelijke apparaten en toepassingen, elektronische componenten, halfgeleiders, medische systemen en IT-diensten. De aandelen van Philips Electronics staan genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, Londen, Frankfurt en New York (NYSE:PHG). Meer informatie over Philips Electronics is te vinden op https://www.news.philips.com.

ELSA
ELSA is wereldwijd leverancier van internettoegang- en computer graphics-oplossingen voor de pc. Het productprogramma van ELSA omvat onder andere modems, ISDN-adapters, ISDN- en DSL-routers, grafische kaarten en monitoren. ELSA is opgericht in 1980 en telt momenteel meer dan 700 medewerkers. Naast het hoofdkantoor in Aken, Duitsland, heeft ELSA vestigingen in San José (VS), Taipei (Taiwan), Tokio (Japan), Londen (VK), Parijs (Frankrijk), Milaan (Italië), Madrid (Spanje), Stockholm (Zweden) en Gent (België). Sinds juni 1998 wordt het aandeel van ELSA AG verhandeld op de Neuer Markt (WKN 507 360) van de beurs van Frankfurt in Duitsland.
ELSA Benelux is in 1999 opgericht en gevestigd nabij Gent. Deze vestiging is verantwoordelijk voor de verkoop van alle ELSA-producten in België, Nederland en Luxemburg. ELSA Benelux onderhoudt de contacten met de distributiekanalen en verstevigt de relaties met de resellers en system integrators.

In Nederland worden de ELSA-producten gedistribueerd door: MCDOS, PST, Pollux, Quote Components en Stebis

Voor productinformatie kunt u bellen met ELSA op +32 9 382 72 62

Deel: ' Strategische alliantie ELSA en Philips Speech Processing '