Persbericht Sun microsystems, Inc.

VOOR MEER INFORMATIE

Sun Microsystems Computers
Jeanette Verstappen: 033 450 1234
E-mail: jeanette.verstappen@holland.sun.com

Lammers van Toorenburg PR Ward van Beek: 030 6565 070
E-mail: ward@lvtpr.nl

Reuters, Sun en TIBCO sluiten strategische samenwerkingsovereenkomst Sun wordt preferred vendor van Reuters

Amersfoort, 19 juli 1999 - Reuters Group PLC, Sun Microsystems en TIBCO

Software hebben een strategische samenwerkingsovereenkomst gesloten, die erop is gericht wereldwijd initiatieven te ontplooien op het gebied van het on line aanbieden van financiële oplossingen en data. De drie bedrijven onderstrepen hiermee hun jarenlange samenwerking.

Als onderdeel van de strategische overeenkomst heeft Reuters PLC Sun benoemd tot preferred vendor voor de hardware, de infrastructuur en de data delivery-systemen waarmee inmiddels dagelijks een half miljoen mensen worden bereikt. TIBCO heeft Sun benoemd tot preferred platform voor haar Tibco.Net Web-hosting service. Sun wordt volgens de overeenkomst minderheidsaandeelhouder van TIBCO, neemt een aantal producten van TIBCO in licentie én neemt deze mogelijk op in de Sun- en de Sun-Netscape Alliance-productlijn.

"De explosie van de Internettechnologie maakt dat bedrijven en organisaties meer dan ooit 'network-centric' georiënteerd worden. De noodzaak van een schaalbare, betrouwbare en veilige architectuur wordt daarbij sterk gevoeld", zegt David Ure, Executive Director van Reuters. "Sun is in dit verband de beste keus als strategische partner en als platform voor onze activiteiten."

"Met de enorme groei van de 'Net Economy' wordt samenwerking tussen informatieleveranciers als Reuters en technologiebedrijven als Sun en TIBCO

steeds belangrijker", zegt Ed Zander, President en Chief Operating Officer van Sun Microsystems. "We zijn hierdoor in staat de vele uitdagingen die de on line informatievoorziening biedt, adequaat te lijf te gaan. Dat doen we precies op het moment dat de gehele financiële wereld in snel tempo het elektronisch zakendoen introduceert."

De overeenkomst voorziet er verder in dat Sun de broncode van TIBCO's Pragmatic General Multicast-software (PGM) in licentie neemt om deze mogelijk op te nemen in Java en Solaris. Met de PGM-technologie van TIBCO is het mogelijk bedrijfsinformatie en audio- en videodata gelijktijdig te verspreiden onder miljoenen gebruikers. Verder neemt Sun een licentie op de Active Enterprise-software van TIBCO. Sun gaat deze software - die gericht is op het optimaliseren van interne bedrijfsprocessen - mogelijk in de eigen organisatie gebruiken.

Reuters

Reuters PLC is met meer dan tweeduizend journalisten die werkzaam zijn in 157 landen, één van de grootste nieuwsorganisaties ter wereld. Het bedrijf levert een brede variëteit van informatie en nieuws aan financiële markten en nieuwsmedia, waaronder real-time financiële gegevens in de vorm van tekst, databases en audio en video. Reuters bereikt ruim 485.000 gebruikers die verspreid zijn over 57.900 organisaties. Het bedrijf maakt intensief gebruik van Internettechnologie voor de distributie van informatie en nieuws. Bij Reuters werken in totaal 16.938 mensen, verspreid over 218 steden in 96 landen.

TIBCO

TIBCO Software is leverancier van geavanceerde software voor real-time Internet-infrastructuren. Daarmee kunnen bedrijven hun interne activiteiten en hun contacten met partners en klanten real-time integreren. Met de producten en diensten van TIBCO kunnen computerapplicaties en -platformen efficiënt communiceren via netwerken, waaronder het Internet. TIBCO wist in de jaren tachtig als eerste Wall Street te digitaliseren en heeft sindsdien een indrukwekkende klantenlijst opgebouwd. Gebruikers zijn onder meer Cisco Systems, Yahoo!, NEC, 3Com en Netscape.

Sun Microsystems Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie 'The Network Is The Computer' een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van bijna $ 10 miljard, en heeft kantoren in meer dan 150 landen. Op http://www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en 'The Network Is The Computer' zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

Deel: ' Strategische samenwerking Reuters, Sun en TIBCO '