Telekabel

Amsterdam, 26 januari 1999

UNITED PAN-EUROPE COMMUNICATIONS NV KONDIGT STRATEGISCHE SAMENWERKING MET MICROSOFT AAN

United Pan-Europe Communications NV ("UPC") kondigde gisteren aan dat het een intentieverklaring met Microsoft Corporation ("Microsoft") heeft getekend voor het opzetten van een strategische samenwerking op het gebied van technische dienstverlening. Als onderdeel van deze samenwerking zijn UPC en Microsoft van plan een serie gezamenlijke projecten op te zetten om Internet, telefonie via het internet en andere interactieve diensten zoals digitale videodiensten aan te bieden, aan UPC-breedband klanten en andere breedband klanten (niet van UPC) in Europa.

Voorts zullen Microsoft en UPC een gezamenlijke Technologie Commissie instellen om technologische vraagstukken te bespreken en technologische specificaties en richtingen te bepalen.

Als onderdeel van de overeenkomst wordt Microsoft een voorkeursleverancier voor UPC en chello broadband - het breedband Internet/data bedrijf van UPC - voor een breed assortiment van producten. Partijen zijn overeengekomen met onmiddellijke ingang te goeder trouw te onderhandelen over definitieve overeenkomsten met betrekking tot de diverse projecten.

Mark Schneider, CEO van UPC merkte op:
" UPC is van mening dat software de belangrijkste rol zal spelen bij de voortgaande integratie van ons aanbod van video-, telefonie- en datadiensten over onze breedbandnetwerken. Voor onze inspanning op dit gebied is er eenvoudigweg geen beter gekwalificeerd bedrijf dan Microsoft. Wij zijn bijzonder trots en verheugd deze overeenkomst te hebben gesloten".

Het commentaar van Microsoft:
"Wij zijn er van overtuigd dat de samenwerking tussen onze bedrijven ertoe zal bijdragen dat breedbanddiensten en producten in Europa en Israël realiteit worden", zei Craig Mundie, Senior Vice President Consumer Strategy van Microsoft. "Ons aanbod, zoals ons TV platform product, waaronder Windows CE , WebTV en Window 2000 technologie, zal tezamen met UPCs marketing expertise resulteren in het aanbieden van een snelle, gemakkelijke toegang tot het internet en interactieve televisieprogrammering aan klanten van UPC ".

UPC, met het hoofdkantoor in Amsterdam, is één van de grootste particuliere ondernemingen in Europa op het gebied van communicatie via een breedbandnetwerk. UPC opereert in tien landen in Europa en in Israël. Ook levert UPC geïntegreerde kabeltelevisiediensten en in veel landen ook telefoon en Internet/data diensten.

Deel: ' Strategische samenwerking United Pan-Europe en Microsoft '