Strijd om de Fiat Seicento Trofeo barst los
Rally Hautes Fagnes eerste uitdaging van de équipes

Met de Rally Hautes Fagnes in België op 9 en 10 april a.s. begint voor de negen Fiat Seicento-équipes het Rallyseizoen 1999.

In totaal tellen acht evenementen mee voor de Fiat SeicentoTrofeo met als sluitstuk de Belgische Condroz Rally van 22 - 24 oktober. De équipe met ervaring is die van Roel Fassbender/Bart Hissink. De combinatie behaalde vorig seizoen het kampioenschap in de Fiat Cinquecento Trofeo en mocht als beloning starten in de voor het wereldkampioenschap meetellende Rally van Monte Carlo. Fassbender en Hissink debuteerden goed met de Seicento en werden vijfde in hun klasse.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de heren dit jaar fluitend hun nationale titel kunnen gaan verdedigen.
Johan Deen en Remko Knol, de kampioenen van 1997, zijn vast van plan 1999 tot een succesjaar te maken. Kampte de équipe vorig seizoen met heel veel pech, op die dagen dat er geen tegenslag was, lieten Deen en Knol zien tot de snelste Fiatrijders te behoren.
Deen:,,Je hebt nu eenmaal magere en vette jaren in de autosport. Als het tegen zit, moet je je daarbij neerleggen. Iedereen heeft wel eens tegenslag. Maar wij zijn vol goede moed voor dit jaar. De Seicento loopt als een zonnetje, pk"s zijn er in overvloed en ik denk dat wij de grote concurrent in onze klasse, de Micra niet alleen partij kunnen geven maar ook verslaan." De Fiat Seicento Trofeo mag zich ook verheugen in ambtelijke belangstelling. De burgemeester van de gemeente Hulst, A. Kessen rijdt samen met Sjaan Damen het hele seizoen en zal er zeker op gebrand zijn op 1 mei in zijn eigen gemeente tijdens de Rallysprint Hulst aan zijn burgers te laten zien dat hij niet alleen kan besturen, maar ook sturen.
De burgemeester denkt, en niet ten onrechte, dat hij de enige rallyrijdende burgervader van Nederland is. Hij oefende dezer dagen in Oss en moest ondervinden dat ervaring heel belangrijk is. De heer Kessen: "Ik was de finish al over toen de auto plotseling wegbrak op gemorste olie. En hop, daar ging ik. Een fikse schade. Jammer maar zeer leerzaam" Vijf opeenvolgende jaren konden jonge sportmensen zich in het rallyvak bekwamen in de strijd om de Fiat Cinquecento Trofeo. Maar de wereld draait door en dus was het logisch dat de Cinquecento zou worden vervangen door de zoveel krachtigere Seicento.
De overgang dus van de "brugklas" van de rallysport naar de "middelbare school".
De Fiat Seicento in trofeo-uitvoering komt geheel rijklaar uit de raceafdeling van de fabriek, Fiat Auto Corse te Chivasso in Italië. De Seicento groep A is afgeleid van de nieuwe Sporting maar de motor die uit 1147 cc maar liefst 108 pk tovert bij 7800 toeren is ingrijpend aangepast. Dankzij het multi-point injectiesysteem, het speciale inlaatspruitstuk met twee gaskleppen en een getunede stalen uitlaat is de Seicento een uiterst rappe rallyauto geworden waarmee op de proeven fraaie tijden zullen kunnen worden gerealiseerd.

Deel: ' Strijd om Fiat Seicento Trofeo barst los '