Mercedes-Benz Vision SLR geeft blik in de toekomst

(21 Januari 1999)

PERSBERICHT:

Een van de meest spraakmakende premières tijdens de 11e North American International Auto Show in Detroit is zonder enige twijfel die van de Mercedes-Benz Vision SLR. Het betreft hier een studiemodel, bedoeld om een inzicht te geven in hoe een Gran Turismo-sportwagen van de 21e eeuw eruit zou kunnen zien. Naar aanleiding van de uitkomsten van een testcase kan worden besloten de Vision SLR medio 2003 in productie te nemen.

Van oudsher zijn de Silberpfeile al het symbool voor de sportieve successen van Mercedes-Benz. Van de legendarische SLR sportwagens uit de jaren vijftig tot de McLaren Mercedes MP4/13 waarmee Mika Hakkinen vorig jaar wereldkampioen Formule 1 werd draagt de Silberpfeile in hoge mate bij tot de reputatie van Mercedes-Benz. Nu de fabrikant uit Stuttgart is uitgegroeid tot het premium-merk binnen het DaimlerChrysler-concern wordt aan de beroemde Silberpfeil een nieuwe dimensie gegeven in de vorm van de Mercedes-Benz Vision SLR.

Markant ontwerp
De markante frontpartij, met dubbele vleugel en de pijlvormige neus, doet denken aan de Formule 1-bolide van Mika Hakkinen, maar combineert tegelijkertijd uitstekend met de typische Mercedes-uitstraling met vier koplampen. De lang doorgetrokken motorkap, de krachtige contouren van de spatborden en de vleugeldeuren daarentegen roepen herinneringen op aan de SL-modellen uit de jaren vijftig en de daarop gebaseerde SLR-raceversies, waarmee Juan Manuel Fangio, Rudolf Caracciola en Stirling Moss van de ene naar de andere klinkende overwinning reden. De Vision SLR vertaalt elementen van raceauto's naar een Gran Turismo voor op straat. Ideeën uit de Vision SLR zullen zeker van invloed zijn op Mercedes sportwagens van de toekomst.

Het interieur van het studiemodel wordt gekenmerkt door de brede, ronde middenconsole met ronde instrumenten en door de zilverkleurige spoilervorm voor de bestuurder en passagier. Deze elementen komen in de plaats van het gebruikelijke in-strumentenpaneel en zijn tegelijkertijd het symbool van de moderne, lichtgewicht constructie van de Gran Turismo. De cockpit bestaat uit twee ronde instrumenten met een ring van aluminium, die doen denken aan dure chronometers. Kuipstoelen van koolstofvezel, een ovaal stuurwiel en moderne infor-matiesystemen zoals het Cockpit Management and Data System (COMAND) maken ook deel uit van het sportieve interieur.

High-tech en veiligheid
De carrosserie bestaat uit een combinatie van met vezels versterkte materialen en aluminium, dat niet alleen leidt tot een lager gewicht (een besparing van zo'n 40 procent ten opzichte van staal), maar ook tot een betere bescherming bij aanrijdingen. Voor de eerste maal beschikt deze auto over een elektro-hydraulisch remsysteem dat de remdruk berekent via sensors en microprocessors, afhankelijk van de rijsituatie. De koplampen zijn voorzien van een nieuw type LED en volgen automatisch de richting van de auto wanneer er wordt gestuurd.

Natuurlijk levert de Vision SLR prestaties die van een der-gelijk kaliber auto mogen worden verwacht. Onder de motorkap is een verbeterde versie van de 5,5 liter V8-motor te vinden, die dankzij toepassing van een compressor en een tussenkoeler met water in staat is tot het leveren van 557 pk en een koppel van 720 Nm. Mede daardoor accelereert de auto van 0-100 km/h in slechts 4,2 seconden en van 0-200 km/h in 11,3 seconden. De topsnelheid bedraagt 320 km/h.

Deel: ' Studiemodel Mercedes-Benz Vision SLR geeft blik in toekomst '