MINISTERIE VWS

Min VWS: Vliegenthart kent subsidieregeling toe voor robotarm

Maandag 3 september 2001, nummer 86

VLIEGENTHART KENT SUBSIDIEREGELING TOE VOOR ROBOTARM

Staatssecretaris Margo Vliegenthart (VWS) en Louis van Gaal, bondscoach van het Nederlands voetbalelftal, hebben vandaag in de Amsterdam Arena de eerste robotarm op grond van een nieuwe subsidieregeling uitgereikt. Dit gebeurde in aanwezigheid van spelers van Oranje in hun hoedanigheid als beschermheer van de stichting Spieren voor Spieren. Deze stichting maakt zich sterk voor onderzoek naar spierziekten.

De robotarm was tot nu toe alleen op beperkte schaal experimenteel verstrekt. Vliegenthart heeft nu besloten dat vanaf 1 september de robotarm vanuit de subsidieregeling Ziekenfondswet en op termijn vanuit de AWBZ vergoed wordt. De robotarm wordt verstrekt via de SIZA Dorp Groep in Arnhem. Deze ontvangt een subsidie vanuit het College Zorgverzekeringen. Hiervoor is de eerstkomende jaren maximaal 4 miljoen gulden per jaar beschikbaar.

Een robotarm wordt gemonteerd op een rolstoel. Deze elektronische arm kan grotendeels de minimale arm-handfunctie compenseren. Mensen die bijvoorbeeld vanwege een ernstige spierziekte een robotarm nodig hebben, kunnen die voortaan in bruikleen krijgen. Ze krijgen dan ook training en begeleiding om met de robotarm om te gaan.

-0-0-0-

Zoekwoorden: