Bosal

Bosal overwint tegenstrijdigheden bij ontwikkeling van lichtgewicht uitlaten

In de automobielproductie betekent het woord meer, ook vaak 'minder'. Bijvoorbeeld een auto met een lager totaalgewicht verbruikt minder brandstof, heeft minder grondstof nodig en is, onder de streep, goedkoper. Dit klinkt goed. Maar de automobielindustrie stopt in elk nieuw model meer technische onderdelen dan in het voorgaande. Dit om tegemoet te komen aan de eisen van de klant op het gebied van veiligheid en comfort. En zo hoort het ook, maar airconditioning, airbags en uitgebreide veiligheidssystemen leiden wel opnieuw tot een hoger gewicht.
"De automobielindustrie zoekt daarom naar nieuwe oplossingen. Een daarvan is het vervaardigen van de carrosserie, de deuren en de bodem uit aluminium. De voortdurende innovatie van minder zichtbare onderdelen, door toeleveranciers van de automobielindustrie zoals wij bij Bosal, is minstens zo belangrijk als 'grote oplossingen'. Het uitlaatsysteem is een goed voorbeeld hiervan", vindt dr. Piet Steenackers, hoofd Onderzoek en Ontwikkeling bij Bosal International.

De automobielindustrie verwacht kleinere en lichtere uitlaatsystemen terwijl die uitlaatsystemen tegelijkertijd moeten voldoen aan steeds meer wettelijke en technische eisen.
Steenackers.JPG (8606 bytes)
Dr. P. Steenackers, hoofd Onderzoek en Ontwikkeling bij Bosal International
Dat betekent dat ook het 'conflict' tussen deze tegenstrijdige doelstellingen moet worden opgelost.

"Om deze reden heeft Bosal een volledig nieuw uitlaatconcept ontwikkeld dat aan alle eisen voldoet als het gaat om stevigheid, stabiliteit, laag gewicht, en uiteraard de emissie-eisen. We zijn er in geslaagd om in testomstandigheden een gewichtsvermindering van maximaal 50 procent te realiseren", aldus dr. Piet Steenackers, hoofd Onderzoek en Ontwikkeling bij Bosal International

Deze ontwikkeling berust deels op een nieuw ophangsysteem: uitlaatdelen worden niet meer aan de onderkant van de auto opgehangen, maar individueel en onafhankelijk van elkaar aan de carrosserie bevestigd. Op deze manier is er slechts weinig speling mogelijk tussen de bodemplaat en de uitlaat, waardoor de stabiliteit wordt vergroot. Stabiliteit is op zijn beurt weer een hoofdvoorwaarde om gebruik te kunnen maken van dunne hoogwaardige materialen.

"De speciale manier van bevestigen onder de bodem van de auto zorgt ervoor dat het systeem vrijwel geen hinder heeft van motorbewegingen en -trillingen. Het typische uitlaatvibratieniveau komt hierdoor zo'n 10 dB lager te liggen. Een geluidsvermindering die zowel de inzittenden van de auto als het milieu ten goede komt", vertelt Steenackers.

Bij de ontwikkeling van de demperonderdelen gaat de trend in de richting van nog betere geluids- en warmte-isolatie. Vaak is de warmte-isolatie van de nieuwe type dempers die nu in ontwikkeling zijn zo effectief dat hitteschilden erdoor overbodig worden. Daardoor kan het gewicht nog verder worden verlaagd. De demper is bovendien zo ontworpen, dat vervorming ten gevolge van verhitting geminimaliseerd wordt.

Doordat de toekomstige uitlaatsystemen bijna vast aan de bodemplaat worden bevestigd ontstaat als extra voordeel meer bodemvrijheid en meer ruimte onder de bodemplaat.. Een deel van die ruimte kan benut worden door weer grotere dempers te monteren, waardoor het geluidsniveau verder omlaag kan. Volgens dr. Steenackers zijn grotere dempervolumes nodig om tegemoet te komen aan de toekomstige eisen op het gebied van emissie.

Het nieuwe uitlaatconcept van Bosal is een totaalconcept. Dat betekent, dat mede met het oog op nieuwe milieueisen ook is gedacht aan nieuwe katalysatoren en een plaats in het uitlaatsysteem waardoor een katalysator optimaler kan functioneren. Die plaats is direct achter het uitlaatspruitstuk, want mede daardoor kunnen de schadelijke uitlaatgassen die bij een koude start vrijkomen veel sneller worden afgebroken. Een nadeel daarbij is dat de katalysator veel sterker onderhevig is aan trillingen van de motor en ook hogere temperaturen moet kunnen verdragen.

Als oplossing heeft Bosal de modulaire metaalsubstraat (MMS) katalysator ontwikkeld. Die bestaat uit 'blokjes' speciaal behandelde geribde metaalfolieën. Afhankelijk van de gewenste grootte van de katalysator worden meer of minder modulen toegepast. Een van de grote voordelen van de metaalsubstraat katalysator is dat de zogenoemde celdensiteit, zeg maar de werkzaam oppervlakte van de katalysator, veel groter is dan van conventionele keramische katalysatoren.

Ook op het gebied van de ontwikkeling van uitlaatspruitstukken heeft Bosal nieuwe paden ingeslagen. Het hoofddoel is het terugbrengen van de hitteaccumulatie in de motorruimte. "Om de luchtweerstand te verminderen, pakken de stylisten en aërodynamica-ingenieurs de motoren steeds beter in, waardoor de luchtstroom in de motorruimte sterk verminderd wordt. Tegelijkertijd worden ook hittegevoelige elektronische onderdelen onder de motorkap geïnstalleerd. Het is dus van groot belang om de warmteontwikkeling onder de motorkap te verminderen", aldus dr. Steenackers.

"Uitlaatspruitstukken worden in de toekomst vaker van dubbelwandig geïsoleerd materiaal gemaakt, dat de uitwendige oppervlaktetemperatuur aanzienlijk reduceert. Het concept is ideaal voor ontwerpen waarin startkatalysatoren of hoofdkatalysatoren in het uitlaatspruitstuk zelf geïntegreerd worden, wat voordelen biedt met betrekking tot het sneller op temperatuur komen van de katalysator. Veel problemen op het gebied van warmte-afvoer en van ophangsysteem kunnen zo elegant en goedkoop worden opgelost. Een grote stap vooruit in de kennis van de uitlaatspruitstukken-technologie", meent Steenackers.

Zo werkt volgens hem Bosal aan de innovatie van de 'verborgen onderdelen', waardoor auto's niet alleen lichter worden, maar tevens er toe bijdragen dat nieuwe auto's aan de toekomstige ecologische eisen zullen kunnen voldoen.

Voor meer persinformatie kunt u bellen: 073 - 645 00 40

Deel: ' Succes Bosal bij ontwikkeling lichtgewicht uitlaten '




Lees ook