Vluchtelingenwerk Nederland

Succesvolle informatieavond asielzoekerscentrum

30 november 1999

In de gemeente Doorn komt binnenkort een asielzoekerscentrum (AZC). Om de bevolking goed te informeren, organiseerde Groen Links onlangs een informatieavond. Helaas waren burgemeester en wethouders niet aanwezig. Wel deden vrijwilligers van VluchtelingenWerk, medewerkers van het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA), de directeur van AZC Leersum en de voorzitter van Groen Links aan de bijeenkomst mee.

De 150 bezoekers luisterden naar de verhalen van drie asielzoekers. Ook vertelden enkele buurtbewoners van het nabij gelegen AZC Leersum over de invloed van het asielzoekerscentrum op hun buurt. Medewerkers van het COA en VluchtelingenWerk spraken eerlijk over de dagelijkse situatie in een AZC.

De reacties van de buurtbewoners waren erg positief. Op een enkele weken eerder gehouden 'officiële' voorlichtingsavond, was de sfeer aanzienlijk grimmiger. Volgens VluchtelingenWerk AZC Leersum werkt het verhelderend tijdens een voorlichtingsavond ook asielzoekers en buurtbewoners van een naburig AZC aan het woord te laten. Fervente tegenstanders van de komst van een AZC stellen hun mening vaak bij na een bezoek aan een AZC in de buurt.

Plaats zelf een statement

Vluchtelingen zijn geen probleem, vluchtelingen hebben een probleem.- André van Duin

_________ Zoek

Deel: ' Succesvolle informatieavond asielzoekerscentrum Doorn '