Sun brengt kantoorsoftware naar het Net met StarPortal Early Access-programma

Sun Microsystems is begonnen met het Early Access-programma van het StarPortal-initiatief. StarPortal is gericht op het aanbieden van een complete reeks kantoorsoftware (tekstverwerking, presentaties, spreadsheets e.d) via het netwerk.

Sun heeft samen met verschillende partners gewerkt aan de acceptatie van het networked services-model. Zo is het platformonafhankelijke softwarepakket StarOffice aangepast voor gebruik via een netwerk. De software kan gebruikt worden met een computer en een browser, of met een draadloos apparaat. De StarOffice-suite wordt gratis aangeboden via het Web. Inmiddels hebben bijna anderhalf miljoen mensen het pakket gedownload vanaf de Web-site van Sun.

Het Early Access-programma bestaat uit twee fasen. In de eerste fase, die op 21 december startte, krijgt een beperkt aantal klanten en partners de Early Access-code van StarPortal. Zij kunnen zo de functionaliteit en eigenschappen van de software testen. In de tweede fase wordt deze groep uitgebreid en vinden tevens pilots en bètatesten plaats. De definitieve StarPortal-software is naar verwachting in het voorjaar van 2000 beschikbaar.

Het StarPortal-initiatief van Sun is een nieuwe stap in de strategie om een complete softwareoplossing te bieden voor het datacenter. De oplossing bestaat uit tools, software voor clients, middleware en bedrijfskritische software. StarPortal biedt tekstverwerking, een presentatiepakket, een spreadsheetprogramma en andere tools voor gebruik in combinatie met een browser en - in de toekomst - met draagbare apparaten. StarPortal is gebaseerd StarOffice, een volledig geïntegreerde kantoorsuite die beschikbaar is voor gebruik met Solaris, Windows, Linux en OS/2

[Service, Support & Training]

copyright © 2000 sun microsystems nederland bv, amersfoort. alle rechten voorbehouden.

Deel: ' Sun brengt kantoorsoftware naar het Net met StarPortal '