Persbericht Sun Microsystems

Ward van Beek: 030 6565 070
E-mail: ward@lvtpr.nl

Sun en 3Com brengen Java-technologie naar Palm Computing-platform

Amersfoort, 17 juni 1999 – 3Com Corporation en Sun Microsystems hebben aangekondigd dat zij de Java-technologie gaan integreren met het Palm Computing-platform. Beide organisaties hebben hun plannen uitgestippeld voor de ontwikkeling van een reference port van het Java 2 Micro Edition-platform, Sun’s geoptimaliseerde Java-runtime-omgeving voor consumentenproducten naar 3Coms Palm OS-software. Tevens maken Sun en 3Com Sun’s K Virtual Machine (KVM) tot een belangrijk onderdeel van het Java 2 Micro Editon-platform dat beschikbaar is op Palm OS-software. Daarnaast wordt een end-to-end oplossing ontwikkeld voor het afleveren van content- en Java-applicaties voor Palm Computing-platformapparatuur via softwareproducten van Sun.

Gedurende de samenwerking wordt ook nog gekeken naar de mogelijkheid Sun-software te integreren met 3Coms Palm.net-service, de recent aangekondigde draadloze Internettoegang en berichtenservice voor de 3Com Palm VII connected organizer. De Palm OS-software zal als primair referentieplatform dienen voor applicatieontwikkeling met gebruik van KVM.

KVM geeft kracht, flexibiliteit en innovatie aan Java-gebaseerde applicaties en diensten van consumenten- en zakelijke producten, zoals hand-held apparatuur, mobiele toestellen en pagers. Met KVM kunnen softwareontwikkelaars makkelijker en sneller op Java gebaseerde applicaties bouwen voor het Palm Computing-platform. Voorbeelden van deze ontwikkeling zijn draadloze toegang tot zakelijke e-mail en applicaties die Palm Computing-apparatuur in verbinding brengen met Internet, voor Java-gebaseerde e-commerce en electronic banking. Ook biedt het mobiele applicaties toegang tot het intranet, zoals gebruikt in onder meer de gezondheidszorg en de transportwereld. Veel analisten voorspellen dat het Java-platform een dominante rol gaat spelen in de ontwikkeling van zakelijke toepassingen.

De initiatieven in de alliantie combineren de krachten van beide bedrijven om zo een goede link te leggen tussen technische, commerciële en mobiele automatisering. In februari van dit jaar heeft Sun de Palm Computing HotSync-datasynchronisatie-technologie gelicenseerd. Deze HotSync-technologie wordt naar het Java-platform gebracht, waardoor datasynchronisatie kan plaatsvinden tussen Palm Computing hand-helds en Sun-werkstations.

Het Palm Computing-platform is de basis voor een reeks producten op het gebied van hand-held computing-apparatuur, waaronder Palm III, Palm IIIx, Palm V en de nieuwe Palm VII connected organizers. Onder deze producten vallen IBM WorkPad PC, Franklin-Covey Electronic DayPlanner, de Symbol STP 1500 (met ingebouwde barcodescanmogelijkheid voor verticale markten) en pdQ Smartphone van QUALCOMM. Palm Computing-platformproducten hebben een aandeel van 72% in de wereldwijde markt van hand-held apparatuur.

Sun Microsystems

Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie ‘The Network Is The Computer’ een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van bijna $ 10 miljard, en heeft kantoren in meer dan 150 landen. Op https://www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en ‘The Network Is The Computer’ zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

Deel: ' Sun en 3Com brengen Java naar Palm Computing-platform '