Sun introduceert het eerste open-managementplatform voor storage-systeemontwikkelaars

Brede samenwerking met marktleiders leidt tot eenvoudiger storage management

Amersfoort, 4 januari 1999 Sun Microsystems introduceert een nieuw, universeel raamwerk voor de ontwikkeling van open storage-applicaties. Onder codenaam Project StoreX bindt Sun, samen met een aantal strategische partners, de strijd aan met bedrijfseigen en niet-uitwisselbare storage-oplossingen. Hierdoor zullen ontwikkeling en toepassing van storage management sterk veranderen. De ondernemingen waarmee Sun in Project StoreX samenwerkt, zijn Oracle, VERITAS Software, Seagate Technology, Quantum en StoreTek.

Project StoreX vertaalt het ‘Write Once, Run Anywhere’-principe van de Java-technologie nu naar de snelgroeiende markt van storage data services en storage management. StoreX is speciaal ontwikkeld om de uitwisselbaarheid van data- en managementservices te verhogen, de integratie te verbeteren en het beheer te vereenvoudigen. Ontwikkelaars kunnen nu storage-applicaties ontwikkelen voor een platformonafhankelijke, gedistribueerde runtime omgeving. In eerste instantie zijn deze applicaties geschikt voor het Solaris- besturingssysteem, Microsoft Windows en andere besturingssystemen met een Java Virtual Machine.

“Het initiatief voor Project StoreX is ontstaan uit de behoefte aan een standaard. Het is duidelijk dat de tijden van bedrijfseigen lock-in storage interfaces voorbij zijn”, zegt Janpieter Scheerder, President van Sun’s Network Storage. “Sun heeft het voortouw genomen om samen met partners een open, marktomvattende oplossing te bieden. Na drie jaar ontwikkelen, is Project StoreX nu werkelijkheid en kunnen ontwikkelaars direct gaan implementeren.”

Momenteel ontwikkelt Sun al storage-services op basis van het StoreX-raamwerk en hebben diverse ondernemingen implementaties gepland. Verder zijn er al producten in ontwikkeling voor performance-optimalisering, self-healing, policy automation en component monitoring. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan additionele producten, waaronder cache- en volume- management.

Brede ondersteuning “Sun is blij met de brede ondersteuning vanuit de storage-branche”, aldus Jeff Allen, Vice-President of Marketing bij Sun’s Network Storage. “Samen met onze partners willen we een snelle acceptatie van deze standaard bij andere storage-leveranciers realiseren. Ook andere leveranciers kunnen profiteren van de verminderde ontwikkelkosten, de afgenomen complexiteit en de snellere time-to-market. Voor de gebruikers resulteert dat in open oplossingen, waarbij losse componenten afzonderlijk gekozen kunnen worden. Verder biedt Project StoreX een gebruikersinterface voor zeer gebruikersvriendelijke storage-applicaties die activiteiten vereenvoudigen en de kosten terugdringen.”

Beschikbaarheid Voor meer informatie over Project StoreX en de eerste versies kan contact worden opgenomen met tom.awe@sun.com. De runtime-versie van StoreX komt in het eerste kwartaal van 1999 beschikbaar. De StoreX developer kit is op CD-ROM

verkrijgbaar en bevat StoreX runtime, tools, documentatie en tutorials.

Sun Microsystems Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie The Network Is The Computer een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van bijna $ 10 miljard, en heeft kantoren in meer dan 150 landen. Op https://www.sun.nl/ is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en ‘The Network Is The Computer’ zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

Deel: ' Sun introduceert nieuw raamwerk open storage-applicaties '