Geachte redacteur,

Bijgaand ontvangt u een persbericht van Sun Microsystems. Dit bericht vervangt ons persbericht van woensdag 8 september over hetzelfde onderwerp. In dat bericht waren enkele storende fouten geslopen, waarvoor onze welgemeende verontschuldigingen.

Jacob-Jan Esmeijer
Lammers van Toorenburg PR

-----------------------------------------

Sun introduceert Sun Ray 1

Nieuw enterprise appliance op basis van Hot Desk-technologie biedt gebruiksgemak van telefoon

Amersfoort, 9 september 1999 - Sun Microsystems introduceert onder de naam Hot Desk-technologie een nieuwe software technologie en een nieuw appliance, de Sun Ray 1. Hierdoor wordt gegevensverwerking voor bedrijfsmatige gebruikers even makkelijk en betrouwbaar als het gebruik van een telefoontoestel.

Met de introductie van de Hot Desk-technologie onderstreept Sun de visie van thuishoort in het netwerk en niet bij de gebruiker. De Hot Desk-technologie maakt dat mogelijk door een computing-model te bieden, waarbij de metafoor met de telefoon zich opdringt. Ook bij telefonie wordt een gebruiker niet geconfronteerd met de technische kanten van bijvoorbeeld beheer, beveiliging of doorschakelingen. Hij heeft de beschikking over een eenvoudig, betaalbaar apparaat dat altijd aan staat.

Binnen de Hot Desk-technologie is dat de nieuwe Sun Ray 1 enterprise appliance, een gebruikersvriendelijk apparaat dat onmiddellijk te gebruiken is nadat het op een netwerk is aangesloten. De Sun Ray 1 hoeft niet aangepast te worden aan bestaande applicaties en hoeft nooit opgewaardeerd te worden. Door de Smart Card-technologie kan een gebruiker van een Sun Ray 1 elke applicatie vanaf elke, willekeurige plek onder exact dezelfde omstandigheden gebruiken.

De Sun Ray 1 maakt - in tegenstelling tot een PC of op Windows gebaseerde terminal - zelf geen gebruik van lokale code en hoeft dus niet geconfigureerd te worden. Ook is desktopbeheer niet nodig. Sun biedt op de Sun Ray 1 vijf jaar garantie. Verder kunnen IT-afdelingen meer efficiency bereiken door het gezamenlijk gebruik van systeembronnen. Dat is onmogelijk in het PC-model, waarbij gebruikers slechts een fractie van de mogelijkheden van hun computer benutten.

Het Hot Desk-model voorziet in een omgeving waarin de Sun Ray 1 is verbonden met een server waarop het besturingssysteem Solaris en Sun Ray enterprise-software worden gebruikt. De technologie biedt volledige interoperabiliteit tussen verschillende applicaties.

Daarnaast kunnen gebruikers moeiteloos applicaties op basis van Windows NT, mainframes, Solaris of Java benaderen. Sun biedt de Sun Ray enterprise software aan in combinatie met StarOffice, de platformonafhankelijke suite voor kantoorautomatisering die Sun onlangs gratis ter beschikking stelde. De Hot Desk-technologie is met name geschikt voor bedrijfsomgevingen waar verschillende applicaties op verschillende platformen worden toegepast. Dat zijn onder meer:

- Customer Management Systemen (Call Centers, Helpdesks en verkoopondersteuning);

- Onderwijs: universiteiten, bibliotheken en administratieve onderdelen;
- Overheid: administratieve organisaties;

- Financiele instellingen: back-office, administratie en financiele handel;
- Application Service Providers en outsourcers;
- Gebruikers van ERP-pakketten.

In het kader van de open ontwikkeling van technologie en het stimuleren van de ontwikkeling van Hot Desk-technologie stelt Sun het Hot Desk-technologieprotocol later dit jaar beschikbaar aan derden, die op basis ervan zelf appliances kunnen gaan ontwerpen en produceren. De Sun Ray 1 is vanaf vandaag leverbaar voor 550 Euro, inclusief muis en toetsenbord.

Sun Microsystems
Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie 'The Network Is The Computer' een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van bijna $ 11,5 miljard, en heeft kantoren in meer dan 150 landen. Op http://www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en 'The Network Is The Computer' zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.

VOOR MEER INFORMATIE EN HET AANVRAGEN VAN BEELDMATERIAAL:

Sun Microsystems Computers
Jeanette Verstappen