Amsterdam Airport Schiphol

Superhijskraan voor Schiphols nieuwe warmtecentrale

Schiphol, 16 februari 2000 - Van 21 februari tot en met 2 maart 2000 worden de warmtekrachtinstallaties en de koelmachines, die samen de nieuwe warmtecentrale van Amsterdam Airport Schiphol vormen, op het dak van de terminal geplaatst. Hiervoor wordt een van de grootste en zwaarste telescoopkranen ter wereld ingezet. Deze superhijskraan wordt geplaatst op de dienstenbaan voor Vertrek 1 en Vertrek 2.

Om de overlast voor passagiers en bezoekers te beperken, zullen de hijswerkzaamheden alleen in de nacht tussen 00.00 en 05.00 uur plaatsvinden. Overdag wordt de kraanmast neergelegd op de dienstenbaan. Dit is de baan die ondermeer gebruikt wordt voor taxi's. De dienstenbaan voor Vertrek 1 en 2 zal tijdens de hijsoperatie dan ook gesloten zijn. De strook die gebruikt wordt voor het afzetten van vertrekkende passagiers blijft geopend.

De toegangsdeuren naar Vertrek 2 zijn tijdens de opbouw van de kraan op 21 februari dicht. Ook op de dag dat de kraan weer afgebroken wordt zijn deze deuren dicht. Passagiers die op deze dagen in vertrekhal 2 moeten inchecken, kunnen deze hal bereiken via Vertrek 1 of Vertrek 3. Tijdens de hijswerkzaamheden, van 00.00 tot 05.00 uur, is Vertrek 2 geheel gesloten. Om reizigers en bezoekers hiervan op de hoogte te stellen worden verwijzingsborden geplaatst. Ook wordt een bericht geplaatst op teletekst.

Op de dagen dat de kraan op- en afgebouwd wordt, zijn ook de winkels van Leonidas en World of Wings en de Schiphol Inlichtingenbalie in Schiphol Plaza gesloten.

Superkraan
Omdat de warmtekrachtinstallaties en de koelmachines zo zwaar zijn, moet voor het hijsen een krachtige kraan worden gebruikt. Bovendien moet deze kraan zo eenvoudig mogelijk naar en van Schiphol verplaatst kunnen worden. Voor de hijsoperatie wordt gebruik gemaakt van de sterkste mobiele telescoopkraan die op dit moment wereldwijd beschikbaar is.

De kraan wordt geleverd en bediend door Peinemann Kranen B.V. uit Hoogvliet. De kraan kan worden uitgebouwd tot een lengte van ruim 145 meter en heeft een maximale hijslast van 650 ton. Deze capaciteit is nodig om de warmtekrachtinstallaties en de koelmachines horizontaal over een afstand van 70 meter te verplaatsen.

Omdat de machinist geen zicht heeft op de lokatie waar de onderdelen naar toe moeten, krijgt hij vanaf het dak van de terminal per portofoon aanwijzingen.

Complex logistiek project
Het vervoer van de kraan van en naar de luchthaven en de opbouw vergt veel organisatie. Op maandag 21 februari in de ochtend wordt de kraan naar de dienstenbaan gebracht. De kraan zelf weegt al 300 ton. De dienstenbaan voor Vertrek 1 en 2 vormt tevens het dak van Schiphol Plaza en kan een dergelijk gewicht niet dragen. Daarom wordt er een "brug" geplaatst, die het gewicht van de kraan en de hijslasten zal dragen en verdelen. Om geen enkel risico te lopen, zijn die winkels in Schiphol Plaza die direct onder de brug gelegen zijn - Leonidas en World of Wings - en de Schiphol Inlichtingenbalie op 21 februari tijdens de opbouw van de kraan gesloten.

Het plaatsen van de kraan, het plaatsen van de ballasten en het opbouwen van de kraan zal de gehele dag in beslag nemen. Voor het opbouwen van de kraan zal gebruik gemaakt worden van "hulpkranen".

Op 22 februari om 00.00 uur zullen de hijswerkzaamheden beginnen. De eerste drie nachten worden onderdelen van de oude warmtecentrale verwijderd. Daarna wordt begonnen met het plaatsen van de nieuwe warmtekrachtinstallaties en koelmachines. De werkzaamheden met de kraan worden iedere nacht om 05.00 uur stopgezet. Overdag wordt er gewerkt aan de montage en demontage in de ruimte van de warmtecentrale.

Naar verwachting zullen de hijswerkzaamheden acht nachten in beslag nemen en wordt de kraan op 29 februari weer afgebouwd. Voor de hijsoperatie zijn twee nachten extra ingeroosterd omdat bij slecht weer het hijsen geen doorgang kan vinden.

Beter voor het milieu
De warmtecentrale staat op het dak van terminal 1 en 2. De centrale zorgt in de winter voor de verwarming - en in de zomer voor koeling - van Schiphol Plaza, aankomst- en vertrekhallen 1 en 2, Lounge Centraal, het bemanningcentrum van het kantoorgebouw Skyport. Met de uitbreidingen in dit gebied is een grotere centrale nodig. Amsterdam Airport Schiphol heeft er voor gekozen om de bestaande warmtecentrale in zijn geheel te vervangen door een nieuwe centrale die veel beter is voor het milieu.

De nieuwe warmtecentrale bestaat uit een combinatie van warmtekrachtinstallaties, koelmachines en ketels. Met de nieuwe centrale kan de uitstoot van zuurequivalenten verminderen met circa 40% ten opzichte van de oude installatie, terwijl de reductie van uitstoot van CO2 op kan lopen tot ongeveer 30%. De nieuwe centrale levert bovendien een besparing van circa 25% op het energieverbruik op, terwijl hij ook zelf elektriciteit opwekt als bijprodukt.

De ketels die nodig zijn voor verwarming zijn in november 1999 geplaatst. De komende weken worden de warmtekrachtinstallaties, de koelinstallaties en de overige onderdelen geplaatst, zodat de nieuwe centrale voor de zomer van 2000 geheel in gebruik genomen kan worden.

De warmtecentrale wordt geleverd door GTI Installatietechniek Noordwest B.V. uit Amsterdam. GTI is ook verantwoordelijk voor het aanpassen van de benodigde infrastructuur, zoals leidingen, pompen en warmtewisselaars.

011-2000/mb