Leidschendam, 13 maart 2000

Supermarkten sponsoren Rode Kruis-vakanties op Henry Dunant

De supermarkten in Nederland, verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelhandel (CBL), sponsoren dit jaar 6 vakantieweken op de Henry Dunant, het vakantieschip van het Nederlandse Rode Kruis. In totaal kunnen hierdoor 384 mensen van een vakantie genieten. Ook schenkt het CBL het Rode Kruis twee vakantiebusjes. Samen met de vakantieweken komt dit neer op een sponsorbedrag van f 1 miloen. Vandaag vaart het schip uit voor de eerste vakantieweek die de Nederlandse supermarkten hebben gesponsord.

Naast de sponsoring organiseren de supermarktorganisaties ook andere activiteiten op het schip. Er varen bijvoorbeeld supermarktmedewerkers mee als vrijwilliger en CBL-leden stellen producten beschikbaar voor de gasten op de boot. Het Nederlandse Rode Kruis organiseert de vakantieweken op de Henry Dunant voor mensen die niet zelfstandig op vakantie kunnen. Vanwege een handicap, chronische ziekte of hun hoge leeftijd. Morgen wordt de eerste groep passagiers in Zaandam op de boot namens het CBL verwelkomt door de heer Van Solt, vice-voorzitter van het CBL en directie-voorzitter van Albert Heijn.

De sponsoring van de vakantieweken en de vakantiebusjes is een vervolg op de landelijke ledenwerfactie die het CBL eerder organiseerde in het kader van "50 jaar zelfbediening in Nederland". Het CBL heeft gekozen voor het Nederlandse Rode Kruis omdat de Rode Kruis-vrijwilligers net als de supermarkten altijd in de buurt te vinden zijn. De supermarkt kent zijn wijk, net als de plaatselijke afdelingen van het Rode Kruis. Een cadeau aan het Rode Kruis is een cadeau aan de Nederlandse samenleving.

De ledenwerfactie leverde het Rode Kruis 25.000 nieuwe leden op. Het Rode Kruis heeft gedurende de actieweken in de supermarkten voorlichting gegeven over het werk van het Rode Kruis binnen Nederland. Hierdoor hebben zich ook mensen aangemeld als vrijwilliger.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Miranda M.G. Boer, Hoofd PR en Voorlichting van het CBL, tel. 070-3376200. Buiten kantooruren: 06-51502772.

Deel: ' Supermarkten sponsoren Rode Kruis-vakanties op Henry Dunant '