Beste redactie,

Bijgaand ontvangt u een persbericht van SuperOffice over de overname van Caesar Buisness Systems.

SuperOffice neemt Caesar Business Systems over

Na overname ontstaat Europese marktleider in CRM

"s-Hertogenbosch/Oslo, 24 maart 2000 -- SuperOffice ASA heeft een bod gedaan tot overname van 100% van de aandelen van het Zweedse CRM-bedrijf Caesar Business Systems AB. De aandeelhouders van Caesar krijgen in ruil in totaal

335 miljoen aandelen in SuperOffice. Voordat de overname definitief is moet nog een due diligence onderzoek plaatsvinden en moeten diverse details nader worden uitgewerkt.

Caesar Business Systems heeft haar hoofdkantoor in Gothenburg en lokale vestigingen in Stockholm, Malmö en Oslo. Caesar heeft 500 klanten met 25.000 licenties. SuperOffice is in Europa, de Verenigde Staten en Japan actief. Gezamenlijk hebben de bedrijven twaalf eigen vestigingen in zes Europese landen (Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland) en werken er circa 275 mensen. Plaatselijk wordt er met een toenemend aantal implementatiepartners en adviesbedrijven samengewerkt. Daarnaast heeft SuperOffice distributiepartners in Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechië, Spanje, Japan en de Verenigde Staten.

Caesar is leverancier van CRM-oplossingen en heeft in tien jaar een marktleidende positie in Zweden opgebouwd, zoals SuperOffice dat in Noorwegen en de rest van Europa deed. Door de samenvoeging van beide bedrijven wordt SuperOffice marktleider in Europa met 235.000 gebruikers. De marktbenadering en het productassortiment van Caesar bieden SuperOffice de mogelijkheid zich op een veel breder deel van de markt te richten. SuperOffice oplossingen zijn vooral sterk vertegenwoordigd in het segment van 10 tot 250 gebruikers, waarbij een horizontale 'front end' wordt geboden die door alle afdelingen binnen een bedrijf gebruikt kan worden. Caesar heeft vooral een positie bij middelgrote en grote bedrijven van circa 25 tot 1.000 gebruikers, waarbij ook verticale toepassingen zijn opgenomen zoals verkoop, marketing en integratie met ERP-software. Beide CRM-oplossingen zullen naast elkaar aan klanten worden aangeboden op basis van een "best fit"-analyse. In de komende tijd zullen de productlijnen worden verenigd in een nieuwe generatie schaalbare CRM-oplossingen. De gezamenlijke R&D staf maakt het mogelijk agressievere ontwikkelingsdoelstellingen na te streven en nieuwe producten sneller op de markt te brengen.

SuperOffice introduceert in het tweede kwartaal van 2000 Interactive Office, een bedrijfsportal en intranet-oplossing die stand alone en in combinatie met SuperOffice of Ceasar CRM-software beschikbaar komt. Interactive Office biedt een complete intranet-oplossing volgens de SuperOffice principes: eenvoudig te gebruiken, snel te implementeren en betaalbaar. Met deze oplossing kan ongestructureerde informatie op een gestructureerde manier worden gedeeld. Bedrijfsinformatie, zoals bedrijfsrichtlijnen, verkoop- en productinformatie, kan worden opgenomen in een intranet- en extranet omgeving.

Zowel SuperOffice als Caesar werken nauw samen met Microsoft, in het kader van een Europese CRM-marketingovereenkomst tussen Microsoft en SuperOffice. Deze samenwerking omvat onder andere het verder uitbouwen van indirecte verkoopkanalen waarmee de gestandaardiseerde CRM- en bedrijfsintranetoplossingen kunnen worden verkocht en geïmplementeerd. Daarbij werkt SuperOffice samen met bedrijven die zich bezig houden met systeemintegratie of 'value added reselling', en met business consultants en internet consultants.

SuperOffice ASA haalde in 1999 een omzet van 120 miljoen Noorse kronen en een winst van 12 miljoen Noorse kronen voor belastingen. Caesar had in 1999 een omzet van

70 miljoen Zweedse kronen bij een break-even resultaat. SuperOffice ASA is genoteerd aan de beurs van Oslo.

Over SuperOffice

SuperOffice helpt organisaties om hun project- en relatiemanagementprocessen eenvoudiger en overzichtelijker te organiseren en draagt daarmee bij aan verhoogde efficiëntie, duidelijkere communicatie en meer werkplezier. SuperOffice werd in 1990 in Noorwegen opgericht en heeft inmiddels vestigingen in diverse Europese landen. De beursgenoteerde holding SuperOffice ASA telt circa 275 medewerkers en groeit snel. Momenteel zijn er alleen in Europa al 235.000 geregistreerde enthousiaste gebruikers. SuperOffice Benelux onderhoudt een website op het adres www.superoffice.nl.

Meer informatie voor de redactie:

SuperOffice Potters PR

Albert Zeeman Monique Potters