Zoetermeer, 25 januari 2000

Plusklas

Ambachtelijke beroepsopleiding voor de restaurantkok

Op 25 januari 2000, tijdens de E F F F in het MECC te Maastricht, introduceerden het Gilde van Nederlandse Meesterkoks en SVH een geheel nieuwe praktijkgerichte en ambachtelijke beroepsopleiding Zelfstandig Werkend Restaurantkok (niveau 3): de PLUSKLAS

In dit nieuwe particuliere leerlingstelsel leert de deelnemer het vak in de dagelijkse praktijk van het restaurant dat met name op grond van zijn ambachtelijke instelling als scholingsbedrijf is erkend.

Anders dan bij het huidige leerlingstelsel gaat de deelnemer niet meer één dag per week naar school maar zal het theoretisch deel van de opleiding via de elektronische snelweg worden aangeboden. Deze nieuwe vorm van opleiden waarbij leerling en opleider de leerstof als het ware op de werkplek krijgen aangeboden, wordt momenteel door SVH ontwikkeld.

Periodiek worden aaneengesloten trainingsdagen georganiseerd waarbij, naast verbreding en verdieping van het ambachtelijk kunnen en kennen, grote aandacht aan productkennis wordt besteed. Bij dit contactonderwijs zullen ook de opleiders van de scholingsbedrijven nadrukkelijk betrokken zijn.

Met de PLUSKLAS realiseert het Gilde van Nederlandse Meesterkoks zijn belangrijkste doelstelling en heeft het, samen met zijn in 1997 gestarte STERKLAS, een volledig en aaneensluitend systeem van beroeps- en managementopleidingen voor de ambachtelijk vakman in het leven geroepen.

Mede door de medewerking van zijn partner SVH, die hiervoor op haar beurt een samenwerking met Gilde Opleidingen van de Hotelschool Venlo is aangegaan, leidt PLUSKLAS tot een door bedrijfstak en overheid erkend diploma.

Het Gilde van Nederlandse Meesterkoks selecteert zijn scholingsbedrijven uit de reeds eerder door het LOB Horeca, Toerisme en Voeding erkende leerbedrijven welke procedure, evenals de werving van deelnemers, direct na de introductie op 25 januari van start zal gaan.

De eerste PLUSKLAS start in september 2000.

Deel: ' SVH Ambachtelijke beroepsopleiding voor de restaurantkok '