Zoetermeer, 5 januari 1999

SVH PRESENTEERT NIEUWE LEERMIDDELEN VOOR RESTAURANTSECTOR

De SVH Uitgeverij heeft op dinsdag 5 januari tijdens de Horecava twee nieuwe producten voor de restaurantsector gepresenteerd. Het betrof een geheel nieuw boek voor de cursus Restaurantbedrijf en het Doe Het Zelf Inwerkprogramma voor Restaurants. Dit programma omvat een handboek, een tweedelige cd-rom en een diskette. De nieuwe leermiddelen werden door Ben Rijgersberg, algemeen directeur van SVH Onderwijscentrum, uitgereikt aan Jan Janvier, voorzitter van de sector Restaurants van Koninklijk Horeca Nederland.

Het cursusboek Restaurantbedrijf is gericht op het behalen van het gelijknamige SVH Diploma. De wettelijke eisen voor dit diploma zijn sinds 1996 niet meer van kracht, maar sociale partners in de horeca besloten indertijd de desbetreffende kwalificatie in stand te houden. De opleiding voor dit diploma is vooral bedoeld voor aankomende ondernemers die de benodigde vaktechnische kennis niet via een beroepsopleiding hebben opgedaan. Door de cursus Restaurantbedrijf kunnen ze alsnog een vaktheoretische basis onder hun ondernemerschap leggen.

Het Doe Het Zelf Inwerkprogramma voor Restaurants is een pakket waarmee ondernemers en managers een eigen handboek voor de medewerkers kunnen samenstellen. Dit handboek kan gebruikt worden voor het inwerken van nieuwe medewerkers en leerlingen, maar ook als naslagwerk voor reeds langer in dienst zijnde medewerkers. Het pakket bevat het inwerkprogramma op papier, de tweedelige cd-rom Sociale en commerciële vaardigheden alsmede een diskette speciaal bedoeld voor leerlingen.

Bij de presentatie van de twee nieuwe middelen ging Ben Rijgersberg in op de groei die de restaurantsector de afgelopen decennia heeft doorgemaakt. "Het onderwijs heeft een zeer belangrijke bijdrage geleverd aan de kwaliteit van de restaurantsector. Daarbij heeft de cursus Restaurantbedrijf per traditie een vangnetfunctie voor aankomende restaurateurs zonder beroepsopleiding".

Ook ging Rijgersberg in op de behoefte waarin het Doe Het Zelf Inwerkprogramma voorziet: "Horecaondernemers maken in toenemende mate gebruik van studenten, scholieren en andere flexibele medewerkers. Het Inwerkprogramma stelt ondernemers in staat alle basisvaardigheden aan te leren en zelfs een toets af te nemen", aldus Rijgersberg, die in zijn presentatie tevens aangaf dat van het Doe Het Zelf Inwerkprogramma voor eetcafés inmiddels 900 exemplaren zijn verkocht.

Het nieuwe cursusboek Restaurantbedrijf kost tot 1 februari 109; daarna bedraagt de prijs

124,50. De desbetreffende cursus wordt gegeven door de SVH Open Academie; de cursusprijs bedraagt 850. De cursus is ook in delen te volgen: Vakbekwaamheid Restaurantbedrijf ( 595) en Toepassing Hygiënecode ( 295 inclusief Hygiënecode). Het Doe Het Zelf Inwerkprogramma voor Restaurants kost 99, inclusief de tweedelige cd-rom en de diskette.

Deel: ' SVH presenteert nieuwe leermiddelen voor restaurantsector '