IBM Nederland

Swissair checkt klanten in per mobiele telefoon

De Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swissair streeft naar een zo hoog mogelijke klanttevredenheid. Vandaar dat de maatschappij samen met IBM de mogelijkheid aanbiedt om per mobiele telefoon in te checken. Swissair is de eerste maatschappij die deze dienst aanbiedt. Klanten die veelvuldig met Swissair vliegen kunnen van de dienst gebruikmaken. Bij het inchecken ontvangt de klant alle benodigde gegevens op het scherm van de mobiele telefoon. Gewoonlijk staan dergelijke gegevens, waaronder de vertrektijd, de gate en het stoelnummer, op het ticket zelf. Overigens stuurt het systeem ook automatisch wijzigingen naar het telefoontoestel, zoals een aangepaste vertrektijd.

Voor het inchecken per GSM is een toestel nodig dat webvoorzieningen biedt. Een dergelijke telefoon maakt gebruik van WAP, het Wireless Application Protocol. De applicatie is ontwikkeld in het IBM Research Laboratory in Zurich. Overigens past de Swissair-toepassingen geheel in IBM's pervasive computing-strategie, die erop gericht is om Internettoegang en Internetdiensten via diverse alledaagse apparaten aan te bieden. Daarbij wordt met name gedacht aan mobiele telefoons en PDA's.

Zoekwoorden:

Deel: ' Swissair checkt klanten in per mobiele telefoon '