Eerste object-relationele ontwikkelomgeving

PowerDesigner 7.0 van Sybase integreert de activiteiten van conceptuele denkers en software-ontwikkelaars.

Maarssen, 24 november 1999 - De Internet Applications Division (IAD) van Sybase maakt de beschikbaarheid bekend van Sybase PowerDesigner versie
7.0. Het betreft een software-ontwikkelomgeving die een aantal traditioneel gescheiden disciplines in zich verenigt. Dat betekent dat een organisatie zich voor deze verschillende activiteiten kan standaardiseren op één omgeving.

PowerDesigner biedt ‘tools’ voor alle fasen van het ontwikkelproces, vanaf het conceptuele denken in business objects en gegevensmodellen tot en met het genereren van de daarop gebaseerde relationele databasestructuren en applicaties. De ‘tools’ zijn ondergebracht in één universele grafische interface, zodat alle betrokkenen - hoe verschillend hun invalshoeken ook zijn - al snel vèrgaand met elkaar samenwerken. De ontwikkeltijd van gedistribueerde, Java-ondersteunende database-applicaties wordt zo aanzienlijk verkort. Dat Sybase PowerDesigner 7.0 in een behoefte voorziet blijkt wel uit het feit dat zich in minder dan vier weken tijd al meer dan 1.300 experts hebben aangemeld voor deelname aan de test van de bèta-versie.

Het laatste nieuws rond PowerDesigner 7.0 is beschikbaar op de speciale Internetsite https://www.pdlaunch.com. Daar vindt men ook tips & trucs, aanbevelingen voor ontwikkelteams en aanwijzingen om de geïntegreerde object georiënteerde analyse en ontwerplaag van PowerDesigner 7.0 ten volle te benutten.

PowerDesigner 7.0 behoort tot de Rapid Application Development (RAD) omgevingen. Nieuw is dat de omgeving zowel de conceptueel denkende ontwerpers van bedrijfsmodellen en business-objects als de analisten van dataflows en de ontwikkelaars van relationele databases op hun wenken bedient. Dat verkort de doorlooptijden van projecten significant en verhoogt het begrip voor elkaars inzichten, terwijl de kwaliteit en de documentatie van het gehele project op hoog niveau zijn gewaarborgd.

Met PowerDesigner 7.0 worden op basis van de bedrijfslogistiek applicatiestructuren gegenereerd inclusief praktisch hanteerbare gegevensmodellen. Conceptuele gedachten zoals abstracte bedrijfsstructuren en ‘good practices’ in de bedrijfsomgeving worden daartoe in een gegevensmodel ondergebracht. Dat dient voor het genereren van de juiste gegevensmodellen en klasse-diagrammen. De software-ontwikkelaars bepalen de gewenste databasestructuur, die vanuit verschillende gezichtspunten wordt geoptimaliseerd. De database en de daarop gebaseerde applicaties worden vervolgens automatisch gegenereerd in Java en/of PowerBuilder N.V.O.’s code.

Sybase
Sybase Inc.(Nasdaq: SYBS) is één van de grootste onafhankelijke software leveranciers ter wereld. Het bedrijf ontwikkelt en levert ‘end-to-end’ oplossingen voor het realiseren van geïntegreerde, bedrijfsomvattende informatiesystemen. De applicaties en tools van Sybase integreren toepassingen, gegevens en ‘content’ tot één logisch geheel. Daarbij wordt gebruik gemaakt van innovatieve ‘embedded’ en mobiele toepassingen, datawarehouses en alle mogelijkheden van Internet en intranetten. Deze producten worden ondersteund door de Enterprise Information Portal (EIP) strategie waarmee Sybase invulling geeft aan alle facetten van e-Business. De klantenkring van Sybase omvat toonaangevende, internationale bedrijven uit de financiële dienstverlening, de telecommunicatie-industrie, de gezondheidszorg, (semi)-overheden en uitgeverijen.

Deel: ' Sybase introduceert PowerDesigner 7.0 '