Zoetermeer, 5 november 1998

SYMPOSIUM DE WINST VAN ETHIEK TIJDENS HORECAVA 1999

"De winst van ethiek". Dat is de titel van een symposium dat plaatsvindt op dinsdagochtend 5 januari in Amsterdam RAI, als onderdeel van de Horecava 1999. Het symposium is bedoeld voor horecaondernemers en medewerkers, directies en docenten van horecaopleidingen, vertegenwoordigers van brancheorganisaties, horecaleveranciers en anderen die geïnteresseerd zijn in het thema. Aanleiding voor het symposium zijn de constant veranderende normen en waarden in de samenleving. De horeca van oudsher de huiskamer van de samenleving heeft sterk te maken met die veranderende normen en waarden. De bedrijfstak zal dan ook moeten inspelen op de toenemende roep om integer ondernemerschap. Dat zal het algemene beeld van de branche ten goede komen. Bovendien kan het zowel ondernemers als medewerkers winst opleveren in de breedste betekenis: een plezieriger werksfeer, een betere reputatie op de arbeidsmarkt en op termijn meer omzet en rendement. Tijdens het symposium wordt aandacht besteed aan de vraag wat nu precies schuilgaat achter het begrip en welke betekenis dit heeft voor de horeca. Er is gekozen voor een toegankelijke, compacte en gevarieerde opzet, met de nadruk op oplossingen voor dilemmas die zich in de dagelijkse werksfeer voordoen. Horecaondernemers en medewerkers moeten zich na afloop een beeld kunnen vormen hoe zij in de praktijk handen en voeten kunnen geven aan ethisch denken en handelen. Dagvoorzitter van het symposium is Violet Falkenburg, bekend als presentatrice en gespreksleidster van verschillende televisieprogrammas. Als inleiders treden op prof. dr. Henk van Luijk, hoogleraar bedrijfsethiek aan de Universiteit Nijenrode, die in breed verband op het onderwerp zal ingaan, en mr. dr. Jan Hendrik Peters, directeur van het bedrijfschap Horeca en Catering, die het vanuit de vraag "Wat wil de consument?" zal behandelen. Na enkele sketches over praktijkdilemmas vindt onder leiding van Violet Falkenburg een forumdiscussie plaats, met medewerking van Ger Cok, mede-eigenaar Cok Hotels, Amsterdam; Petra van de Laar, manager mystery-guestbureau Quality Check in Rotterdam; Jan van der Pligt, eigenaar discotheek Alcazar, Puttershoek; Hans Steenbergen, hoofdredacteur Missets Horeca; John Vincke, manager restaurant La Rive, Amsterdam; Ab Wolders, portier café-discotheek De Kleine Baja in Rotterdam, en Wilmar te Winkel, mede-eigenares Brasserie van Baerle, Zabars en Le Zincet les Dames, Amsterdam. Aansluitend worden de uitkomsten bekendgemaakt van een tijdens het symposium te houden enquête, en gaat Jack Verhoek, bestuurslid van het Ethisch Centrum Horeca, in op trainingen, een leermiddel en een trainersinstructie die in opdracht van dit centrum zijn ontwikkeld. Het symposium wordt georganiseerd door het bedrijfschap Horeca en Catering en SVH Onderwijscentrum. Deelname kost 25 (inclusief toegang tot de Horecava). Voor meer informatie en aanmelding: SVH Onderwijscentrum, Helma Korving-de Graaff, telefoon 079 320 36 32.

Deel: ' Symposium 'De winst van ethiek' tijdens Horecava 1999 '