FNV BONDGENOTEN

Fulltimers en parttimers ervaren evenveel werkdruk

Gezamenlijk persbericht FNV Bondgenoten en NWO

Werknemers met een fulltime aanstelling ervaren evenveel werkdruk als hun parttime werkende collega's. Maar fulltimers uiten meer klachten over de gevolgen van deze werkdruk. Dit stelt Jan Warning, hoofd unit kwaliteit van de arbeid van FNV Bondgenoten, op basis van onderzoek onder meer dan 12.000 werknemers. Warning promoveert morgen op een studie naar het succes van het vakbondsoptreden met betrekking tot werkdruk. Het is de eerste keer dat dit wetenschappelijk is onderzocht. De studie van Warning is onderdeel van het NWO onderzoeksprogramma 'Psychische vermoeidheid in de arbeidssituatie (PVA)'

Klachten als gevolg van werkdruk hebben betrekking op vermoeidheid aan het einde van een werkdag of het niet uitgerust zijn aan het begin van een nieuwe werkdag. Klachten kunnen ook betrekking hebben op spanningen, gevoelens van lusteloosheid of het onvoldoende afstand kunnen nemen van het werk.

Werknemers die fulltime werken hebben meer klachten dan hun collega's met een parttime aanstelling. Terwijl ze de werkdruk als even hoog ervaren. Volgens Warning is het werk zo georganiseerd dat het op elk moment van de dag even druk is: 'Het verschil is dat fulltimers langer aan de werkdruk zijn blootgesteld én minder tijd hebben om te herstellen van het werk. Vroeger was het zo dat er pieken en dalen in het werkaanbod zaten. Door het inzetten van werknemers voor een beperkt aantal uren houdt het personeelsbestand nu gelijke tred met het werkaanbod.' Warning signaleert daarnaast een zorgelijke ontwikkeling: 'Mensen gaan niet korter werken omdat ze meer tijd willen voor hun kinderen of andere zaken, maar omdat ze aan de werkdruk proberen te ontsnappen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van het recht op deeltijdwerk.'

Vrijdag aanstaande organiseren FNV Bondgenoten en de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een symposium over het proefschrift van Warning. Dit vindt plaats van 14.00 tot 16.30 uur in De Burcht, Henri Polaklaan 9 in Amsterdam. Op het symposium presenteert FNV Bondgenoten ook een brochure speciaal voor het Midden- en Kleinbedrijf (MKB), waarmee werknemers zelf hun werkdruk kunnen meten.

Deel: ' Symposium FNV over werkdruk fulltimers en parttimers '