Tandenpoetsen: rolbevestigend?

Vrouwen denken aan hun to-do list; mannen denken aan niks

Zwolle, 20171208 -- Uit onderzoek van tandpastamerk blue®m, onder volwassenen met een meer ‘bewuste’ levensvisie, blijkt dat vrouwen over de hele linie beter poetsgedrag vertonen dan mannen. Ze poetsen vaker, langer en met een zachte borstel. Des te opvallender is het dat vrouwen significant vaker last hebben van bloedend tandvlees.

Vrouwen poetsen beter dan mannen
blue®m wilde het poetsgedrag van mannen ten opzichte van vrouwen nader analyseren. Zijn we gelijk of zijn we verschillend als het gaat om ons poetsgedrag? In principe krijgen we dezelfde instructies van tandarts en mondhygiënist. Maar uit het onderzoek blijkt dat we zeker niet altijd dezelfde aanpak kiezen. We poetsen gemiddeld even lang (twee minuten), vervangen gemiddeld even vaak de borstel (zo’n vijf keer per jaar) en zijn allemaal vergelijkbaar gefocust op de poetsbeurt (40% poetst met volledige aandacht). Maar, de verschillen zijn er zeker ook: 1 op de 5 mannen poetst slechts één keer per dag, terwijl dat bij de vrouwen maar 1 op de 13 is. 16% van de vrouwen poetst zelfs 3 keer of meer per dag, ten opzichte van 8% van de mannen.

Mannen onbewust bekwaam
Vrouwen wisselen niet alleen vaker het gebruik van tandpasta met en zonder fluoride af, ook de elektrische tandenborstel en de handtandenborstel worden afwisselend gebruikt. Het is opvallend dat 20% van de mannen alleen voor een handtandenborstel kiest. Misschien is dit ‘onbewuste bekwaamheid’, aangezien veel tandartsen adviseren om met een zachte handtandenborstel te poetsen. Tandartsenpraktijk MP3: “Veel mensen maken bijvoorbeeld de fout een poetsbeweging te maken met de elektrische borstel, dan gaat de slijtage van de harde weefsels en het terugtrekken van de zachte weefsels dubbel zo hard. Een goede, extra zachte handborstel is beter voor het gebit en - niet onbelangrijk - veel vriendelijker voor het milieu".

Vrouwen kiezen voor zacht, zachter, zachtst
Vrouwen poetsen aanzienlijk vaker met een zachte tandenborstel dan mannen: 32% versus 21% kiest voor soft, extra soft of ultra soft. Het is de vraag of dit een bewuste keuze is of een reactie op het pijnlijke gevoel tijdens het poetsen. Vrouwen hebben van nature vaker last van gevoelige tanden. Tandhalsgevoeligheid komt, volgens de website dentalinfo.nl, voor bij 15% van de volwassen. Vrouwen blijken er vaker last van te hebben. Hard poetsen draagt bij aan het vergroten van deze gevoeligheid. Een zachte borstel is dan van extra groot belang.

In de avond een ritueel met aandacht
Zowel mannen, als vrouwen, nemen ‘s avonds significant meer tijd om te poetsen. Dan staan beide groepen voor de spiegel in de badkamer met volledige focus op de poetsbeurt. ‘s Ochtends gaat dat er heel anders aan toe, dan wordt er door bijna 10% van de respondenten onder de douche gepoetst. En doet 3% van de vrouwen het zelfs ‘even snel’. Waar men aan denkt tijdens het poetsen is ook uitgevraagd en wat blijkt? 30% van de mannen denkt aan niks tijdens het poetsen. Dat is significant hoger dan de vrouwen, die daarentegen vaker denken over wat ze allemaal nog moet doen (boodschappen, klusjes etc).

Het goede gedrag ten spijt... vrouwen vaker bloedend tandvlees
Al het goede en bewuste poetsgedrag ten spijt, hebben vrouwen aanzienlijk vaker last van bloedend tandvlees dan mannen (18,5% vs 11,85%). Maar liefst 50% van de mannen t.o.v. 27% van de vrouwen geeft aan nooit last te hebben van bloedend tandvlees. Het blijft de vraag of het hormonaal bepaald is of dat dit samenhangt met het poetsgedrag. Een aanvullende studie is nodig om hier meer over te zeggen. Bekend is in ieder geval dat zwangere vrouwen vaker last hebben van ontstoken tandvlees. Er zijn meerdere factoren van invloed op je mondgezondheid: voeding, stress, roken, lichaamsbeweging, ziekten, medicijngebruik, speekselkwaliteit en genetische factoren zijn hier een aantal van. Maar optimaal alle plaque wegpoetsen blijft toch de grootste factor die je zelf in de hand hebt voor het tegengaan van tandvleesontstekingen. Aldus Tessa Hagen, mondhygiënist verbonden aan blue®m.

Over blue®m
blue®m is een Nederlands bedrijf dat op een andere, vernieuwende manier mensen helpt met behoud en verbetering van de mondgezondheid. Vanuit de filosofie dat de mond het begin is van het spijsverteringskanaal en daardoor essentieel voor de totale mondgezondheid. Zuurstof speelt een sleutelrol in bijna alle stappen in het proces van wondgenezing. Met die kennis en wetenschap hebben Dr. Peter Blijdorp en zijn team een unieke formule ontwikkeld. Deze formule heeft talloze mensen geholpen bij het verhelpen van gebits- en tandvleesproblemen. Het geheim is de geleidelijke afgifte van zuurstof in de mond. blue®m heeft sinds kort een tandenborstel op de markt gebracht, ultra zacht, de beste manier om de zachte weefsels zoals je tandvlees en je tandhalzen niet te beschadigen.

blue®m wordt geadviseerd door de beste tandartsen en mondhygiënisten en is verkrijgbaar bij apotheken en geselecteerde drogisterijen in meer dan 40 landen.

Tandenpoetsen: rolbevestigend?

Deel: ' Tandenpoetsen rolbevestigend? '