Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 3 maart 2003

Taxiwereld en NS slaan handen ineen
NIPO: eerste landelijk telefoonnummer voor taxi speelt in op wensen zakelijke reiziger

NS is een unieke samenwerking gestart met de Nederlandse taxibranche. De NS-Business Card, de in oktober 2002 geïntroduceerde kaart voor de zakelijke reiziger, is vanaf vandaag ook geldig als betaalbewijs in taxi's. Declaraties van werknemers voor taxi en trein behoren hiermee tot de verleden tijd. Zakenreizigers reserveren zelf via een centraal telefoonnummer een taxi die op een vooraf afgesproken plaats klaarstaat.

Met dit initiatief biedt NS deur-tot-deur vervoer voor de zakelijke markt. Transvision heeft, in opdracht van NS, contracten gesloten met de taxibedrijven waarmee het eerste landelijk dekkende taxinetwerk van Nederland is ontstaan.

Volgens NIPO onderzoek naar zakelijk vervoer, uitgevoerd in opdracht van NS, sluit de dienst goed aan op het huidige wensenpakket van zakelijk Nederland en biedt de nieuwe service diverse voordelen: Zakelijke reizigers zijn per week, gemiddeld 11,5 uur (dit is exclusief woon-werk verkeer) kwijt aan reistijd waardoor de netto werktijd per week aanzienlijk wordt verkort. Met de inzet van trein en taxi kan men van reistijd werktijd maken. Vooral het wachten op taxi's wordt als vervelend ervaren. Een centraal telefoonnummer om vooraf taxi's te reserveren blijkt zeer gewenst. Meer dan 55% van de ondervraagden blijkt hieraan behoefte te hebben. Vooral onder bedrijven met meer dan 20 werknemers blijkt de taxi een geliefd zakelijk vervoermiddel. 1 op de 5 werknemers gebruikt de taxi zeer regelmatig. Vaak ook in combinatie met de trein. Uit het onderzoek blijkt tevens dat reeds 1 op de 4 bedrijven haar werknemers overdag gebruik laat maken van de trein voor zakelijke vervoer.

Reizigers worden via het centrale telefoonnummer 0900-204 20 00 (E 0,10 p.m.) direct doorverbonden met het betreffende taxibedrijf en spreken zelf af waar en op welk tijdstip hun taxi klaar dient te staan. Dit kan op elke plaats in Nederland en op elk gewenst tijdstip. De rekening voor de taxi- en/of treinritten wordt door NS achteraf maandelijks aan de werkgever verstuurd.

De NS-Business Card bood reeds aanvullende functionaliteiten. Zo geldt de kaart tevens als betaalmiddel voor de Q-Park parkeerplaats of Treintaxi. Met de toevoeging van reguliere taxi's aan de NS-Business Card wordt de keuze voor de zakelijke reiziger verbreed. NS verwacht dat door deze toevoeging de verkoop van de NS Business Cards verder zal toenemen. NS is tevreden over het succes van de kaart tot nu toe. Sinds de introductie in oktober 2002 zijn er al enkele duizenden kaarten door klanten in gebruik genomen.

Deel: ' Taxiwereld en NS slaan handen ineen '




Lees ook