PersBericht

TeamWARE maakt online ondertekenen veilig en eenvoudig

Amsterdam, 20 januari 1999 - Voor het eerst in Europa is een legaal bindend contract online getekend. Met de digitale ondertekening van een contract tussen het Finse Population Register Center en Finland Post Ltd, november vorig jaar, is een mijlpaal gezet in het gebruik van Internet

voor handel en publiekrechtelijke overeenkomsten. Het gebruikte proces

voor ondertekening en encryptie van documenten is naadloos ge‹ntegreerd in TeamWARE Office en is even gemakkelijk te gebruiken als elektronische post. De digitale handtekening wordt met een druk op de knop gevormd. Deze mijlpaal onderstreept de leidende rol van TeamWARE op het gebied van digitale handtekeningen en TeamWARE's kennis van het toepassen van gegevensbeveiliging in een open Internetomgeving.

Het maken van digitaal ondertekende documenten maakt deel uit van het Finse Electronic Identification (EID-) project. Omstreeks het einde van 1999 kan elke Finse burger beschikken over Electronic Citizen Cards. Het doel van het project is de bevordering van het Internetgebruik voor openbare administratieve handelingen.

Elektronische identiteitskaart Centraal in het EID-project staat de elektronische identiteitskaart. Dit is een smartcard van creditkaartformaat, waarvan veel voordelen worden

verwacht voor de private sector, zoals bij bedrijfsinterne systemen of

bij zakelijke transacties. De elektronische indentiteitskaart bevat digitale handtekeningen. Bij gebruik steekt de kaarthouder de identiteitskaart in een kaartlezer die is verbonden met een computer en toetst zijn Pincode in. Het systeem verifieert via Internet de identiteit van de kaarthouder bij de daarvoor aangewezen autoriteit.

De infrastructuur van het Finse netwerk maakt gebruik van autorisatie door een 'trusted third party': het Population Register Center. Deze oplossing biedt de voor elektronische transacties vereiste vertrouwelijkheid en garandeert dat de partijen die bij de transactie zijn betrokken, ook werkelijk degenen zijn voor wie zij zich uitgeven.

Veilige datacommunicatie Behalve bij elektronische handtekeningen, is TeamWARE ook nauw betrokken bij het beveiligen van de datacommunicatie van het EID-project. TeamWARE's Intranet Security Server (TWISS), een netwerkproduct, biedt

gebruikers veilige toegang tot een intranet en garandeert bovendien veilige transacties via Internet. TWISS ondersteunt de technologie voor de elektronische identiteitskaart en de Virtual Private Network-technologie van het EID-project.

De politie van Espoo, met het op een na grootste politiebureau van Finland, heeft positieve ervaringen met de eerste pilot-toepassingen die in het kader van het EID-project zijn gerealiseerd. Volgens het rapport van de werkgroep die door drie betrokken Finse ministeries is ingesteld, zal elektronische identificatie onlosmakelijk deel uitmaken van de komende, door netwerken beheerste informatiemaatschappij.

Deel: ' TeamWARE maakt online ondertekenen veilig en eenvoudig '