PERSBERICHT

Tecra 8100: stabiel platform voor corporate mobile computing Platformstabiliteit dringt cost-of-ownership steeds verder terug

Capelle a/d IJssel, 19 januari 2000 - Vandaag annonceert Toshiba de serie Tecra 8100 notebook PC’s. De modellen die de komende 12 tot 18 maanden in deze serie worden geïntroduceerd, zullen alle op hetzelfde concept zijn gebaseerd. Deze platformstabiliteit
maakt de Tecra 8100 systemen bij uitstek geschikt voor organisaties met een groot aantal mobiele PC’s. De verwachte marktprijzen* van de Tecra 8100 starten bij fl.6.999,-- (excl.btw).

Het voorgaande corporate notebookplatform -de serie Tecra 8000- werd in september 1998 geïntroduceerd. De stabiliteit daarvan geldt tot op de dag van vandaag. Met de introductie van het Tecra 8100 platform is een aantal vernieuwingen en upgrades doorgevoerd, waarbij gebruikers weer lange tijd kunnen rekenen op stabiliteit, schaalbaarheid en langdurige inzetbaarheid van de Tecra 8100 systemen.

Het concept van een voor lange tijd stabiel notebook-platform is een idee van Toshiba. Het houdt in dat het Tecra 8100 platform -precies zoals het voorgaande Tecra 8000 platform- is gebaseerd op één standaard moederbord. Het moederbord en de software-images, opties en reserve-onderdelen voor de Tecra 8100 systemen blijven gedurende één tot anderhalf jaar stabiel en volledig uitwisselbaar. Dat leidt tot een aanzienlijke verlaging van de Total Cost of Ownership (TCO) van het mobiele computerpark.
Begin 1999 heeft het internationale onderzoeksbureau GartnerConsulting in opdracht van Toshiba geanalyseerd welke invloed de stabiliteit van het toenmalige Tecra 8000 platform op de TCO heeft. GartnerConsulting stelde vast dat de besparingen kunnen oplopen tot meer dan $ 1.000 per systeem per jaar. Met de introductie van het nieuwe Tecra 8100 platform wil Toshiba deze besparingsmogelijkheden nog verder aanscherpen.

De systemen
Het Tecra 8100 platform wordt bij de introductie gebaseerd op vier ‘core’ systemen, die met een breed scala aan opties precies op de wensen kunnen worden afgestemd. Het gewicht van een Tecra 8100 notebook PC ligt
-afhankelijk van de toegepaste opties- tussen de 2,4 en 2,6 kg. De afmetingen zijn 312 x 254 x 37 mm. Bij de aanschaf van een Tecra 8100 kan worden gekozen uit een groot aantal ‘mobile’ Pentium III processors met klokfrequenties van 500, 600 en 650 MHz. In alle gevallen heeft men de beschikking over de 100 MHz front-side bus technologie. Deze technologie versnelt het datatransport over de interne systeembus aanzienlijk. De systemen zijn bovendien uitgerust met een zeer snel RAM-geheugen dat kan worden uitgebreid tot 512 MB.

SpeedStep
De modellen met een Pentium III processor op 600 en 650 MHz maken gebruik van de nieuwe Intel SpeedStep technologie. Die zorgt er voor dat de processor -als het systeem op het lichtnet aangesloten is- op de maximale klokfrequentie opereert. Zodra op de accu wordt gewerkt, neemt de processorsnelheid automatisch af, zodat het systeem minder energie verbruikt. Daardoor kan langer onafhankelijk van het stopcontact worden gewerkt.

Uitrusting
De Tecra 8100 beschikt over een harde schijf waarbij gekozen kan worden uit capaciteiten van 6 of 12 GB. De gebruiker kan daarnaast kiezen voor een 13,3 of 14,1 inch TFT kleurenbeeldscherm, beide met een resolutie van 1.024 x 768 pixels. De systemen zijn standaard voorzien van een 8 MB SGRAM videogeheugen en een 64-bits grafische accelerator (2 x AGP). Deze uitrusting waarborgt een perfecte afwikkeling van alle denkbare multimedia-applicaties.

Docking-faciliteiten
Voor het nieuwe Tecra 8100 platform is al direct een groot aantal, speciaal ontwikkelde docking-oplossingen beschikbaar, waaronder de NetDock Port Replicator, het Expansion Station en de CardDock. De nieuwe NetDock Port Replicator biedt uitgebreide Ethernet netwerkfaciliteiten. De NetDock Port Replicator kan op zichzelf worden gebruikt, maar ook in combinatie met het Expansion Station. Deze combinatie maakt van de Tecra 8100 een compleet systeem dat in niets onderdoet voor een desktop PC. Omdat de NetDock Port Replicator en het Expansion Station elkaar aanvullen, kan in eerste instantie worden volstaan met de aanschaf van de NetDock Port Replicator. Als er later behoefte ontstaat aan nog meer mogelijkheden, kan het Expansion Station worden aangeschaft zonder eerdere investeringen aan te tasten.

Door het modulaire ontwerp van het Expansion Station kan die als deskside tower naast het bureau worden opgesteld. Dat bespaart kostbare werkruimte. Het Expansion Station biedt ook een beeldschermstandaard, waarmee de desktop toepassing van de notebook PC verder wordt uitgebreid. Het docking-station is ook voorbereid op nieuwe ontwikkelingen die in de komende drie tot vijf jaar op het gebied van I/O verwacht mogen worden.
Het Expansion Station is één van de belangrijkste introducties van Toshiba op het gebied van docking-oplossingen sinds de komst van het DeskStation V+ in 1996.

* Toshiba verkoopt haar producten uitsluitend via haar dealerkanaal. Exacte end-user prijzen zullen door de Toshiba partners worden gecommuniceerd naar de markt.

Toshiba
Toshiba Corporation (Japan) is ‘s werelds grootste leverancier van notebook computers. Voortbordurend op de sterke positie in de zakelijke markt levert het bedrijf nu tevens notebooks voor de consumentenmarkt. In 1998 is het productassortiment al uitgebreid met professionele desktop PC’s voor zowel bestaande klanten als nieuwe afnemers in de marktsegmenten MKB, PC-Privé en het onderwijs. Door deze desktop PC’s te voorzien van geavanceerde beheerfuncties, speelt Toshiba in op de sterk groeiende behoefte om de ‘cost of ownership’ van computers te verlagen. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Neuss (Duitsland), terwijl Toshiba Information Systems Benelux in Capelle a/d IJssel zorgt voor de verkoop, marketing en ondersteuning van haar personal computers in de Benelux landen. De Nederlandse website van Toshiba is te vinden onder www.toshiba.nl

Voor meer informatie:
Toshiba Information Systems Benelux