Tegelbranche werft jongeren met ‘Kracht in Ambacht’


ALKMAAR, 20160331 -- BOVATIN, de brancheorganisatie voor aannemers in tegelwerk, is morgen, vrijdag 1 april a.s. om 9.15 op het Petrus Canisiuscollege te Alkmaar met de pilot van jongerencampagne ‘Kracht in Ambacht’. In deze fase bezoekt het campagneteam zes scholen. Doel van deze campagne: VMBO-ers kennis laten maken met het tegelvak en ze werven voor de MBO-opleidingen tot tegelzetter. De tegelbranche ziet namelijk de komende jaren een tekort van 800 tegelzetters ontstaan. “Wie straks het vak verstaat, heeft gewoon garantie op werk!”, weet BOVATIN-voorzitter Gerard Reus.

Jongeren bedenken de campagne
Op initiatief van BOVATIN zijn het S.P.T. uit Heerhugowaard, S.P.T. ’s Hertogenbosch, docent tegelzetten Hans Goes (Bouwmensen Nieuwegein) en (mogelijk binnenkort) het S.P.T. Oost-Nederland, samen met de brancheorganisatie en een groep jongeren om tafel gegaan. “Jullie generatie heeft er, onaardig gezegd, voor gezorgd dat er zo weinig jongeren voor het tegelvak gekozen hebben. Dus denk nou niet dat jullie generatie dat gaat veranderen. Laat dat maar aan de nieuwe generatie over…” Met die zin had een viertal jongeren, begeleid door onderwijskundige Ernest van Hezik (www.tgle.org) en Marjan de Keijzer (www.savantis.nl), enige tijd terug terug de vertegenwoordigers van tegelbranche en vakonderwijs toch even stil. De jongeren: student internationale communicatie Haimanti Dekker,  leerling-tegelzetter Tobias Prestholt, student/juridisch medewerker partijbureau PvdA Niels van der Hoorn en Motion Graphics-student Robben Fuhler.

Zij willen, als de pilot succesvol is, deze niet alleen uit te rollen voor ALLE regionale tegelopleidingscentra, maar ook wellicht voor andere beroepen in de bouw, als tegenwicht voor de aandacht die nu veel jongeren richting ‘techniek’ werft: “Op dit moment bestaat het vak tegelzetter voor de gemiddelde jongere niet eens. Dus zetten we eerst - met medewerking van de leerlingenraden – een teaser video (’looper’) op een paar scholen in de pilot-regio.  En gaan we langs om het werk te pitchen. Ze mogen zelf met keramiek ontwerpen. Ze betegelen met hun zelf ontworpen tegels een statafel. Wie wil, kan de dag daarna mee naar een bouwplaats. Verzekerd en wel, en mét toestemming van de ouders, natuurlijk. Nee, dat moet je niet al meteen doen. Eerst laten zien wat het vak is, daarna op pad. Dan ontmoedigt het tenminste niet zo erg als het regent op die bouwplaats!”

Noodzaak voor het ambacht “De instroom van jongeren is noodzaak voor ons ambacht. Anders hebben we straks prachtige tegels, maar geen vakmensen om ze aan te brengen…  En het ambacht verandert snel, tegelzetten wordt high-tech, en de klant is veeleisend. Onze opleidingen zijn up to date, er is de komende jaren weer volop werk, en er valt voor de vakman in het vak een prima boterham te verdienen.”


Deel: ' Tegelbranche werft jongeren met ‘Kracht in Ambacht’ '




Lees ook