Telecombedrijf tot 40 procent goedkoper dan concurrentie

Tele2 brengt tarief vaste telefonie naar bodemniveau

Amsterdam, 31 maart 2000 - Telecombedrijf Tele2 heeft vandaag bekendgemaakt haar telefoontarieven over de hele linie te verlagen. Daarmee wordt de aanbieder van telefoondiensten de goedkoopste in ons land. Tele2 is niet alleen de laagste in interlokale telefonie maar ook de goedkoopste naar Amerika en Indonesië. Tele2 heeft de marges op haar tarieven nu dermate geminimaliseerd dat zij sterk onder de prijs van de concurrentie duikt. Ten opzichte van KPN kan het verschil zelfs oplopen tot 40 procent bij alle niet-lokale gesprekken. Het bedrijf brengt haar nieuwe tarieven morgen in diverse media naar buiten.

Een drastische verlaging van de tarieven gaat bij Tele2 ook in voor diverse Europese bestemmingen waaronder Engeland, Duitsland en Frankrijk. Met de introductie van de bodemtarieven in alle categorieën wil Tele2 haar positie als prijsleider op de Nederlandse markt handhaven. Marketing manager Ivo Tempelman van Tele2 zegt hierover: “Van oudsher zijn de beltarieven in Nederland veel te hoog. Concurrentie van bedrijven als Tele2 zorgt dat de tarieven eindelijk eens op een wat normaler niveau komen. Veel mensen zijn inmiddels overgestapt, maar de in tientallen jaren ingesleten gewoonte van ‘bellen met de PTT’ is tot nu toe een extra bescherming gebleken voor KPN als voormalig monopolist.”.

Berisping
Hoewel van een monopolie van KPN op papier geen sprake meer is, moeten andere aanbieders nog altijd kunstgrepen toepassen om voet aan de grond te krijgen in de Nederlandse telecommarkt. Klanten van de nieuwe aanbieders moeten een nummer intoetsen voorafgaand aan het ‘gewone’ (KPN)telefoonnummer. Volgens Tele2 is dit een concurrentienadeel. Dat meent ook de Europese Commissie (EC). De EC berispte eerder deze week vijf EU-lidstaten, waaronder Nederland, voor het onvoldoende vrijlaten van de telecommarkt. Hoewel in EU-verband is afgesproken dat per 1 januari 2000 het intoetsen van extra nummercodes zou zijn afgeschaft, is hiervan nog geen sprake. Dit belemmert de vrije concurrentie, aldus de EC, die de betreffende lidstaten een maand de tijd geeft om op de berisping te reageren.
Optimale marktwerking
Tele2-manager Tempelman: “De concurrentieruimte is nog onvoldoende, maar binnen de mogelijkheden is Tele2 door deze stap de best concurrerende partij in Nederland. Uiteraard drukt een dergelijke tariefsverlaging de toch al geringe winst per telefoontik, maar we bereiken hiermee wel de maximaal haalbare marktwerking.”
Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met GCI Holland Public Relations/Public Affairs, Folkert Oosting, telefoon (020) 67 68 666. E-mail foosting@gci.nl. Of Ivo Tempelman,Marketing Manager Tele2, telefoon (020) 702 02 02. Mobiel, 06-558 086 24

Deel: ' Tele2 brengt tarief vaste telefonie naar bodemniveau '