Telfort persbericht

Amsterdam, 17 januari 2000

Telfort en Ericsson voeren test uit voor eerste extended GSM frequentie

Telfort bereidt zich voor op verwachte groei mobiel dataverkeer Telfort heeft in samenwerking met Ericsson een test uitgevoerd voor de eerste Extended GSM (E-GSM) frequentie wereldwijd. Deze E-GSM frequentie kan extra capaciteit bieden aan het bestaande GSM netwerk van Telfort. Met E-GSM frequenties bereidt Telfort zich alvast voor op de toekomst waarin de rol van mobiele datacommunicatie zoals e-mail en internet via de mobiele telefoon, een steeds belangrijkere rol zal innemen.

E-GSM frequenties zijn in eerste instantie vooral bedoeld voor zakelijke klanten. Deze frequenties kunnen namelijk gebruikt worden als een soort Virtual Private Network, dat een gegarandeerde extra hoge kwaliteit vereist. E-GSM frequenties kunnen bijvoorbeeld worden ingezet op plaatsen waar tijdelijk extra capaciteit nodig is vanwege bijzondere omstandigheden of bij grote evenementen, zoals Euro 2000 of Sail 2000. Daarnaast is E-GSM een zeer geschikte frequentie in Business Parken, waar hoge eisen worden gesteld aan het mobiele netwerk vanwege de hoge bebouwing en de dichtheid van de kantoorcomplexen. E-GSM biedt een dusdanige hoge penetratiegraad dat zonder problemen zowel binnen als buiten de gebouwen met een perfecte geluidskwaliteit mobiel kan worden gebeld. De E-GSM frequenties kunnen bovendien volledig worden geïntegreerd in het GSM-1800 netwerk van Telfort zodat een mobiele beller niet merkt of hij belt via E-GSM of het normale GSM netwerk. Tijdens de test met Ericsson zullen beide partijen het nieuwe E-GSM functionaliteit onderzoeken op alle nieuwe mogelijkheden. In de komende maanden zal E-GSM worden geïmplementeerd in het Telfort-netwerk.

Gestandaardiseerde frequentie

De Extended-GSM frequentie ligt iets boven de GSM-900 frequentie en is door het European Telecommunications Standards Institute (ETSI) gestandaardiseerd. ETSI is het Europese Instituut dat standaarden vastlegt voor telecommunicatie-apparatuur. Speciale voor E-GSM geschikte mobiele telefoons zijn sinds kort verkrijgbaar.

Telfort is de telecom joint-venture tussen BT (British Telecom) en de NS (Nederlandse Spoorwegen). Het bedrijf is aanbieder van nationale en internationale telecommunicatie-diensten in Nederland aan de zakelijke- en de consumentenmarkt. Momenteel heeft Telfort 1650 medewerkers in dienst. Klanten zijn onder andere de multinationals Shell, Unilever, Akzo Nobel, KPMG, BP en NS. Telfort is actief op de MKB-markt met Directe Zaken. Het Telfort Pak&Bel concept heeft mobiele communicatie makkelijk en toegankelijk gemaakt voor de Nederlandse consument.

Ericsson is de leider in de New Telecoms World, met innovatieve communicatie-oplossingen die telecom- en datacom technologieën combineren met een optimale mobiliteit voor de gebruiker. Met meer dan 100.000 medewerkers in 140 landen, maakt Ericsson communicatie eenvoudiger voor haar klanten - network operators, service providers, ondernemingen en consumenten- over de hele wereld. Ericsson Nederland heeft ongeveer 2.500 medewerkers in dienst die in 1998 een omzet realiseerden van ruim 1,6 miljard gulden.

Deel: ' Telfort en Ericsson testen eerste extended GSM frequentie '