Museon Den Haag

070 - 338 14 31 juni 1999

De voelbare leegte
een tentoonstelling over 2000 jaar dodencultuur in Nederland

Op 6 februari 1999 opent in het Haagse Museon de tentoonstelling De voelbare leegte. De tentoonstelling behandelt 2000 jaar dodencultuur in Nederland vanuit een volkenkundige en cultuurhistorische invalshoek. Doel van de tentoonstelling is het doorbreken van taboes rond de dood en het laten nadenken van het publiek over de eigentijdse vormgeving van het levenseinde. De tentoonstelling is te zien tot en met 10 oktober 1999.

De dood is iets waar we allemaal mee te maken krijgen. Clichés zoals "de dood is de enige zekerheid die je hebt", of "dood gaan we allemaal" zijn niet voor niets diep ingebed in onze taal en onze belevingswereld. Toch is voor velen de dood een angstig begrip waarover liever niet wordt nagedacht. De tentoonstelling beoogt het nadenken over eigen wensen, juist bij leven en welzijn, te stimuleren. Wat wil je dat er gebeurt met je lichaam na je overlijden, wil je begraven of gecremeerd worden? Welke muziek moet er klinken en op welke plaats komen de nabestaanden bijeen? Het zijn persoonlijke keuzes die nu nog vaak met veel moeite door nabestaanden moeten worden gemaakt.

De voelbare leegte is opgebouwd rond elf periodes uit de Nederlandse geschiedenis. Daarnaast komen speciale thema's zoals eten en drinken, muziek, humor, het huis van Oranje, het kind, geweld en op reis in de tentoonstelling aan bod. De vormen van de onderdelen waaruit de tentoonstelling is opgebouwd, verbeelden de wijze waarop mensen in een bepaalde periode tegen de dood aankeken. Het gebruik van beeld en geluid, de bijzondere vormgeving en de realistische en relativerende toon, maken de tentoonstelling geschikt voor alle leeftijden.

De tentoonstelling De voelbare leegte is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Koninklijke Vereniging voor Facultatieve Crematie. Deze Koninklijke Vereniging bestaat dit jaar 125 jaar en viert dit met het internationale congres 'Crematie en Milieu', dat van 31 mei t/m 2 juni wordt gehouden in het Nederlands Congres Centrum in Den Haag.

Deel: ' Tentoonstelling 2000 jaar dodencultuur in Nederland '