Katholieke Universiteit Nijmegen

Bron: Pers en Voorlichting, tel. (024) 361 22 30 Aanmaakdatum: 15 maart 1999

PERS & VOORLICHTING Persbericht

Tentoonstelling over de beglazing van het Romaans transept van de kathedraal Saint-Cyr et Sainte-Julitte van Nevers DE APOCALYPS VOLGENS JEAN-MICHEL ALBEROLA

Jean-Michel Alberola is opnieuw te gast in Nijmegen met een tentoonstelling in het Academisch Ziekenhuis St. Radboud. Het betreft de presentatie van zijn beglazingsproject van het Romaans transept van de kathedraal Saint-Cyr et Sainte-Julitte in Nevers, Frankrijk.

Alberola beeldt er op zeer eigen wijze de Apocalyps of de Openbaring van Johannes uit. Dit doet hij zeker niet in een geest van onheil en verdoemenis, kortom geen eeuwwisselingvisioenen. Het is eerder de theofanie - het zich openbaren van God onder de vorm van sprankelend licht dat in de ramen speelt alvorens zich in de kathedraal te verspreiden.

Op de tentoonstelling zijn maquettes van de hand van de kunstenaar te zien en kartons en essays van glas-in-loodramen die in samenwerking met het Parijse glazenieratelier Duchemin tot stand kwamen. Deze publicatie bij de tentoonstelling verschijnend, gaat dieper in op diverse aspecten van de ramen die Alberola in opdracht van de Franse staat realiseerde.

Jean-Michel Alberola (Saïda, Algerije, 1953) heeft een boeiend oeuvre tot stand gebracht, en bouwt dit gestaag verder uit. Reeds vroeg deed hij zich opmerken door zijn werk met A te signeren. Deze A verwees naar Acteon, de mythologische jager die door het bos zwerft op zoek naar de plaats waar Diana, godin van de jacht, haar bad neemt. Maar is dit wel een zoeken; is het niet eerder een blinde gedrevenheid? Wanneer hij uiteindelijk op de verlangde plek stuit, zal Diana - die niet door de mannelijke blik bezoedeld wil worden - hem in een hert veranderen. Daarop herkennen zijn eigen jachthonden hem niet langer, en zij verscheuren hun meester.

Op deze wijze heeft Jean-Michel Alberola ook het bijbelse verhaal van de Apocalyps gelezen, op zoek gaand naar en zich openstellend voor het goddelijke. Maar tegelijk refereert hij aan de kunstgeschiedenis, meer bepaald aan de glas-in-loodkunst. Op ingenieuze wijze en met grote trefzekerheid put hij uit de daar geboden schat aan beelden om zijn eigen beglazingsproject tot een bijzonder einde te brengen.
* Periode: 26 maart tot 25 mei 1999, dagelijks toegankelijk
* Opening: 25 maart, 17.00 uur

* Plaats: expositieruimte AZN St. Radboud, Geert Grooteplein 10, Nijmegen (1e verdieping, bereikbaar via hoofdingang)
* Organisatie: Commissie Beeldende Kunst Academisch Ziekenhuis Nijmegen St. Radboud en Studium Generale Katholieke Universiteit Nijmegen

* Inlichtingen: tel. (024) 361 97 64

Deel: ' Tentoonstelling De apocalyps volgens Jean-Michel Alberola '




Lees ook