Provincie Limburg

Slapend rijk worden? Een voorbeeld van duurzame ontwikkeling volgens OP = OP

Maastricht, 23 november 1999

Slapend rijk worden? EEN VOORBEELD VAN DUURZAME ONTWIKKELING VOLGENS OP = OP!

Honderden bezoekers bezochten de afgelopen weken al de tentoon stelling Op = Op! in het Gouvernement te Maastricht. Zowel vol wassenen en middelbare scholieren komen naar de expositie, die een beeld geeft van de activiteiten die vandaag de dag worden ondernomen om te komen tot een duurzame samenleving. Daarin gebruiken we de natuur zodanig dat we niet alles opmaken. Een gebouw vol water laten lopen met water uit een blusvijver, een fontein laten sproeien met zonne-energie, griezelen bij een dode sprinkhaan, biologisch graan zien groeien, slapend rijk worden. Dat kan allemaal bij Op = Op!.

Op = Op! loopt nog tot en met donderdag 9 december aanstaande. Het Gouvernement aan de Limburglaan in Maastricht is alle weekdagen én zaterdag 27 november toegankelijk. De bezoeker ziet wat bedrijven en overheden doen opdat ook onze (achterklein)kinderen nog van de aarde kunnen genieten. Bovendien zijn op de tentoonstelling verschillende tips voor consumenten te vinden. Groepen kunnen rondleidingen aanvragen, inclusief een bezoek aan het Centre Ceramique en natuur gebied de Kleine Weerd, via telefoonnummer (043) 389 76 27.Het Gouvernement is iedere werkdag geopend van 9.00 tot 17.00 uur en op zaterdag 27 november van 13.00 tot 17.00 uur. Er zijn geen entree kosten. Iedere bezoeker krijgt een tegoedbon voor een kop koffie in het Centre Ceramique.

Al tijdens de VN-conferentie over milieu en ontwikkeling (de UNCED, die in 1992 in Rio de Janeiro plaatsvond) heeft een groot aantal regeringsleiders uit alle delen van de wereld meer dan tweeduizend aanbevelingen gedaan om tot een aarde te komen die duurzaam kan overleven. De provincie Limburg heeft op diverse terreinen duurzaam beleid ontwikkeld en stimuleert bedrijfsleven en particulieren in duurzaam gedrag. In de tentoonstelling Op = Op! worden de zes thema's landbouw, natuur, water, energie, bouw en stedelijke ontwikkeling en ketenbeheer belicht.

Deel: ' Tentoonstelling duurzame ontwikkeling in Maastricht '