Ingezonden persbericht

GALERIE AGNES RABEN
Nieuwstad 20,
7251AH Vorden
Openingstijden: Donderdag t/m maandag 11.00 - 17.00 uur. Gesloten op Eerste Kerstdag. T 0575 551647
W www.galeries.nl/agnesraben

Marga Knaven 'Tossed and Thrown'

Onder bovenstaande titel zijn in Galerie Agnes Raben in Vorden van 14 november 2010 t/m 16 januari 2011 beelden van porselein te zien van beeldend kunstenaar Marga Knaven uit Tolkamer.

Bij de tentoonstelling verschijnt de publicatie '16 pieces Tossed and Thrown' over het nieuwe werk van de kunstenaar.

In haar zoektocht naar eenvoud en puurheid wil Marga Knaven het technisch aspect in haar beelden tot een minimum reduceren. "Het werk zichzelf laten creëren", is daarbij haar intentie. 'Tossed and Thrown' omvat een 25-tal verstilde poëtische beelden in monochrome kleuren met een contemplatieve uitstraling, waarin eenvoud en harmonie domineren.

Marga Knaven maakt beelden uit lappen gekleurd porselein. De manier waarop zij de lappen klei, als lappen stof manipuleert kunnen we grofweg indelen in draperen en vouwen. Het vouwen lijkt meer gecontroleerd te verlopen dan het draperen en dat is af te lezen aan het resultaat. In de gedrapeerde werken bespeuren we de durf om het toeval een rol te laten spelen, dit in contrast tot de gevouwen beelden die meer weloverwogen tot stand zijn gekomen. Door vrijer om te gaan met het materiaal, en het idee los te laten dat de eigenschappen van het materiaal volledig beheersbaar moeten zijn of gecontroleerd toegepast moeten worden, ontstaat er ineens ook ruimte voor nieuwe betekenissen. Het gaat Knaven niet om associaties met plooien en vouwen in stof, maar het gaat haar om de ruimte, de binnen - en de buitenruimte van het beeld.

Het wordingsproces en de vorm bepalen uiteindelijk het zijn / het wezen van een kunstwerk. Het is de weerslag / het resultaat van een speciaal moment van concentratie. Met grote kennis van processen en technieken weet Knaven het eens zo kneedbare materiaal met trefzekere directheid te transformeren tot permanente kunstwerken. Beelden die de beschouwer ruimte geven voor verbeelding maar die anders dan in eerste instantie misschien gedacht zich niet zo gemakkelijk laten ontvouwen.

Op zondag 14 november a.s. om 15.00 uur spreekt Kie Ellens, onafhankelijk curator, een openingswoord bij tentoonstelling en tevens wordt de publicatie '16 pieces Tossed and Thrown' gepresenteerd.

De galerie is tijdens tentoonstellingen open van donderdag t/m maandag van 11 - 17 uur en gesloten op Eerste Kerstdag

Deel: ' Tentoonstelling Marga Knaven 'Tossed and Thrown' in Vorden '