Persinformatie Duits Verkeersburo: Augustus 1999

'Onder den Oranjeboom' nu in paleis Oranienburg

De grote tentoonstelling over de relatie van het Huis van Oranje met kunst en cultuur is vanaf 15 augustus te zien in het barok paleis Oranienburg bij Berlijn. Bij de openingsplechtigheid zullen koningin Beatrix en de Duitse president Rau aanwezig zijn.

Eerder dit jaar was deze reizende expositie 'Onder den Oranjeboom' enige maanden te bewonderen in Krefeld. Van 16 december t/m 20 maart komt de prachtige verzameling naar Museum Paleis Het Loo in Apeldoorn.

De collectie die in paleis Oranienburg in de deelstaat Brandenburg is te zien bestaat uit 490 objecten, waaronder schilderijen van Rubens, Van Honthorst en Van Dijck. De objecten zijn afkomstig uit collecties in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Polen. Een aantal is in bruikleen afgestaan door koningin Beatrix.

Paleis Oranienburg is recentelijk fraai gerestaureerd met financiële steun van de Europese Unie. Met de expositie over het Huis van Oranje is het de eerste keer na twee eeuwen dat het gebouw toegankelijk is voor publiek. De tentoonstelling is in Oranienburg te zien tot en met
14 november a.s. De openingstijden zijn: dinsdag t/m zondag 10-18 uur, donderdags ook 's avonds geopend tot 20 uur. Maandags gesloten. De entree bedraagt 10 DM.

In het kader van de expositie worden in Oranienburg en omgeving diverse excursies georganiseerd - o.a. naar de bekende 'Hollandse wijk' in Potsdam.

Meer inlichtingen: Infocenter Brandenburg, Middelburg, tel. 0118-616161, fax 0118-639205.

Deel: ' Tentoonstelling Onder den Oranjeboom in paleis Oranienburg '