Artis

Amsterdam, 3 mei 1999

Zonsverduistering in het Artis Planetarium

Nog 100 dagen…..

Nog 100 dagen, dan is het zover! Op 11 augustus a.s. wordt de zon totaal verduisterd in delen van Europa. Omstreeks half een die middag zal de zon enkele minuten geheel schuilgaan achter de maan. Even wordt het nacht. De totale eclips is zichtbaar in ondermeer Noord Frankrijk, Zuid België, Zuid Luxemburg en zo verder in oostelijke richting.

In Nederland zal de zon niet helemaal door de maan worden bedekt. Ongeveer 5 procent van de zon blijft tijdens het maximum zichtbaar. Anders dan in het totaliteitsgebied zullen hier de prachtige stralenkrans rond de zon (de corona), de heldere planeten Venus en Mercurius en heldere sterren ontbreken.

Op 11 augustus zullen bij het Artis Planetarium enkele telescopen staan opgesteld, waarmee het beeld van zon en maan kan worden geprojecteerd (rechtstreeks in de zon kijken is funest voor de ogen). Bovendien is –vanaf nu tot en met 11 augustus- bij het Artis Planetarium een "eclips-survival pakket" te krijgen. Daarin zitten ondermeer een draaibare eclipskaart (om uit te zoeken waar de zon wordt verduisterd en hoe lang dat duurt) en een eclipsbril waarmee wel naar de zon kan worden gekeken. Het eclips survival pakket kan worden besteld door f 10,45 over te maken op giro 2106 tnv het Artis Planetarium, Amsterdam. Vermelden: "Eclips survival pakket". Het pakket wordt dan toegestuurd. Bij het Planetarium is het pakket in de winkel te koop voor f 7,95.

Vanaf 3 mei is bovendien in het Artis Planetarium een speciale tentoonstelling over zonsverduisteringen te zien. Tot en met 11 augustus wordt in het Artis Planetarium ook nog de voorstelling "Eclips" vertoond. Die geeft een natuurgetrouw beeld van het verloop van de zonsverduistering.

Voor nadere inlichtingen kunt u bellen: 020-5233452.

Zoekwoorden:

Deel: ' Tentoonstelling zonsverduisteringen in Artis Planetarium '